Thursday, February 5, 2009

izzah : kenangan inesen shin


tengahari tadi shin rempit pi umah bujang sat.. ada hal skit... then masa on the way tu.. shin nampak Izzah dok sorang sorang bawah pokok rambutan.. masa shin dok tengok dia.. tetiba dia pasan plak... dia tengok shin hehehehe terus shin blah cecepat... isk isk tengah tengah ari dok sorang sorang.. pebenda la...

masa shin kekecik..kawan kawan x ramai.. hanya sekitar umah ni jer.. zahar, mamat, farid, faizal, bujang, khamis, poziah, siti asmah, yati, suzie ngan izzah. Ada gak yg lain.. tp x berapa penting hahaha.. kira diaorg ni lah kawan kawan gado.. kawan kawan main... godak parit..


mrasa la korang nengok muka shin time kekecik.. inesen kan?

dalam ramai ramai ni.. izzah la paling comot paling itam. masa kekecik dia gemuk. banyak kutu plak tu.. kalo sesapa ada kutu.. mak mak diaorg mesti cakap.. '' hah kawan lagi ngan anak wak gabus.. kan dah jangkit kutu ''.. wak gabus tu nama gelaran abah izzah.. nama betul dia Asro ...umah kuarga dia paling buruk... macam nak roboh... selekeh selebet la dia ni. dia x suka gosok gigi.. sbb tu kalo dia sengih nampak gusi dia berdarah.. yekk... bilik ari umah dia kat luar.. tp xde sorang pun budak lelaki tergamak nak skodeng.. dia ni pengotor skit.. serba serbi nampak kotor.. budak budak lelaki suka guna nama dia time gado... eiiiiii zahar suka izzah yeah yeah... x pon.. farid suka izzah.. dia nak kawen ngan izzah... masa tu larik takut kena perambat hahahaha memasing rasa jijik la kalo nama diaorg di gandingkan ngan izzah... sian izzah.. dia xde salah apa pon... dia buat muka seposen.. x paham apa apa... padahal semua org ejek dia..

kitaorg akan main dari pagi sampai petang.. selagi x rasa lapar.. selagi tu x balik.. kalo lambat bangun abis lah.. x leh kuar umah.. kena tolong akak siang ikan bilis.. sakit ati tul.. bau bacin... takpon akak shin suh kukur kelapa.. adehhh masa tu xde mesin kelapa.. kena parut sendiri pakai tangan.. kadang kadang luka sbb khayal tengok cartoon.. rasa nak nanges kalo kawan kawan dah jerit kat luar umah ajak main.. akak lak jeling jer.. rasa x sedap nak duduk.. masa nak lari tu sempat kena cubit......... adoiiiiiiiiii sakit lah!!! grrrr.... tp bebaloi la sbb dapat kuar main.. huhu tp balik rumah kang.. hambekk habuat kena sebat ngan babah.. nangess!

manjat pokok, rounders, pondok pondok, sembunyik ibu, baling tin, baling slipar, belon aca, kawen kawen, cekotek ayam ( konda kondai ), ayu sleeping ( are u sebenarnya haha main getah ler ) lagik apa erk.. hah layang layang.. congkak tanah ( korek tanah ), karom, ceper... byk lagi la... kira permainan ni kalo sesapa tak tau mmg dungu la... hahahah kalo kita nak godak parit... ramai ramai pegi.. lapar jer bakar ubi... sedappp.. pastu masing masing gelak.. sbb gigi semua hitam.. erkk kalo gigi izzah?? pengsan! sian izzah...

yg kesiannya.. kitaorang jarang ajak izzah main sama.. sbb dia x pandai.. dia lembab.. dia gemuk x kuat lari.. dia busuk... dia x mandi.. dia x lawa... sian izzah... x pasal pasal kan...

tp kitaorg terpaksa panggil dia main kalo x cukup orang.. nak tak nak.. kena la kalo x.. sorang kena jadi reserve.. ganti ganti main.. tengah tengah sedap main ada geng yg kena panggil.. mak dia suh buai adik tengah tengah tido.. hah baru yang reserve tu leh main... boring la camtu.. semua yang nak main kena undi... guna batang mancis... sapa sapa dapat geng ngan izzah.. perghh lemah semangat nak main...

'' izzahh... izahhhhh... ko nak main belon aca tak??? ''

nanti nampak dia sengih... eiii takut... suka jer dia orang ajak main... kita org terpaksa main belon aca depan umah dia.. sbb depan umah dia xde rumput.. senang nak lukis garisan.. kalo umah orang lain ada rumput.. main rounders kat umah dia pun besh.. sbb luas.. baling tin semua kat umah dia... takkan x ajak dia main plak... ngee~


lagi satu kitaorg carik izzah bila pokok rambutan kat umah dia bebuah.. dah byk yg masak.. masa tu kitaorang bebaik ngan dia sbb nak makan rambutan.. masa tu dia nampak eksen skit.. pastu kitaorg pun eksen gak '' huh xmo kawan '' baru dia bagi kitaorg panjat pokok rambutan dia... tau takut...kalo xde buah rambutan.. takde sapa cari izzah.. sian izzah kan..

kalo time mengaji... kitaorg marah betul kalo turn dia yg last.. sbb lambat sgt.. tergagap gagap.. asyik muqqadam jer.. orang lain semua dah Qur'an... makan banyak semut kot.. sebelum cik supinah nak ajar.. kitaorg ajar dia dulu... suh hafal.. nanti cpt skit balik.. tp still lambat gak.. hampeh tul... pastu ada dak lelaki ni...sembunyik bawak pokok durian.. bila izzah kuar jer.. dia sergah.. izzah peranjat.. nagesss.. '' aiyooooooohhh x tau '' pesal la lemau sgt.. sian izzah...

kalo time hari raya... semua orang x mo beraya umah dia.. masing masing geli nak makan kuih raya.. nak minum air sirap kat umah dia.. lagi teruk.. semua org tau.. x kan dapat duit raya kalo pegi umah izzah.. sbb family dia x kaya.. tp shin.. poziah.. siti asmah.. datang gak beraya umah izzah.. even bebudak lain xmo.. shin x kisah.. tp shin bukan kawan baik izzahh tauu ohh tidak.. shin ada peri kemanusiaan.. shin inesen.. kita kan kawan kawan... shin cuma sian kat izzah...

sekarang masing masing dah dewasa.. dah beso.. zahar, farid, faizal, poziah, siti asmah, yati semua dah kawen... semua dah ada anak... ahad lepas si bujang kawen.. huhu.. mamat dah bertunang masa raya cina.. ni kali kedua dia betunang.. yg 1st putus.. khamis lak.. pun sama.. dah putus tunang.. tak dengar cerita lak.. dia dah tunang ngan org lain ke belum.. skrg ni shin ngan izzah jer belum tunang belum kawenn hahaha xmo xmo.. jgn kawen kan shin ngan izzah.. tidakkkkkkkkkkkk! heheheh

abah izzah dah meninggal tahun lepas.. abang dia 2 org gila lepas putus tunang.. rumah dia still mcm tu gak... x lawa mcm rumah orang lain.. orang orang ckp.. izzah pun ada penyakit murung.. dok umah jer.. sesekali nampak dia kuar merayap jalan kaki... kekadang sorang sorang.. kekadang ngan anak sedara dia... dia dah kurus dah... tapi tetap x lawa.. agaknya dia murung sbb dia dah tua.. dah 32 thn.. tak kawen lagi.. keluarga lak mcm tu.. sian izzah

shin lak umo 31 tahun ni.. shin bersyukur sgt... walaupun shin lom kawen.. shin lom bertunang.. shin happy.. family shin still ada.. shin berpeluang kenal dunia luar.. bukan kat kampong jer.. shin dapat rasa bencinta.. even skrg ni shin single.. x penah putus asa.. x pernah rasa nak bunuh diri.. x penah nak sedey lelama.. kalo takat putus cinta apa la sangat.. sedey seminggu dua tu for sure la.. tp yg penting life shin must go on.. shin rasa.. ada orang yg lebih tidak sempurna kehidupan dia bebanding ngan kehidupan shin sekarang.. Alhamdulillah.. syukur sangat sangat.

shin sangat rindukan zaman kekecik.. time ni inesen shin tahap gaban.. time ni xde masalah.. keje skolah tu la masalah paling besar.. hehehe shin rindukan kengkawan.. shin x akan kemana mana.. kat sini la tempat shin lahir.. kat sini la tempat shin membesar.. kat sini la tempat shin cari rezeki.. kat sini la tempat shin 'beromen'.. dan harapnya kat sini la tempat shin meninggal satu hari nanti.. masa tu shin harap.. kawan kawan shin x kan lupa kat shin.. seperti mana shin x lupa kat diaorg..

shin doakan izzah bahagia.. dan Allah temukan jodoh dia ngan seorang lelaki yg solleh.. yg bole membimbing dia dan memberikan kehidupan baru pada dia dan keluarga dia.. dan shin harap Allah bagi shin hidayah satu hari nanti untuk berubah.. menjadi hambaNYA yg lebih inesen...

dan shin harap Allah x cabut rasa syukur dalam diri shin.. even hidup shin x sepandai orang lain.. x sekaya orang lain.. x sesuccess orang lain.. x sehebat orang lain.. shin terima seadanya.. xmau ada rasa dengki.. rasa iri hati.. dan shin harap.. shin selamanya macam ni.. cuba x mendiskriminasi orang lain.. walau orang tu mmg buruk kejadiaan dia.. daif kehidupan dia.. biarlah hidup dia macam tu.. yang penting.. biarlah dia bahagia ngan cara dia.. bantu apa yg patut.. secara terang terangan atau melalui orang lain.. bukan memulaukan atau menghina dia.. apa yg kita ada bukan kekal untuk selamanya.. AMIN

apapun ni hanya kenangan masa kekecik.. masing masing kurang berakal time ni.. sifat semula jadi budak kecik bergado.. memilih kengkawan.. diskriminasi... lelebih lagi yg inesen macam shin ni.. tau ikut suara majoriti.. tapi dalam ati kesian tengok kengkawan yg di pulaukan.. yer la.. kalo shin kena mcm tu.. sure ler sedey.. sekarang dah besar.. kalo tengok anak anak sedara gado.. masing masing eksen xmo kawan sesama diaorg.. hah.. shin terasa mcm zaman dulu dulu.. semua orang kebanyakkannya melalui suasana yang agak sama kot.. ntah lah...

psst : kepada mohd shamsul bahari b. yusof.. harap kita still berkawan dunia akhirat.. nanti kalo kita dah tua.. xde orang jaga.. jangan la pegi rumah rumah orang tua ek.. ko duduk jer kat sini.. kita dok sama sama... family kita semua kat sini.. x yah la dok KL banyak tempat maksiat huhuhu

sekian




* i'm shin i'm inesen




7 comments:

zerra said...

agak siot ehh korg!!
kejis je
xpe2
nnti shamsul tuh sy jage okey bile dh tua~
ngeee~

Anonymous said...

ermm.. sedey kan.. lg² part yg *meninggal* n P/S tu.. ai rasa cam nak nangis jek... hiba rasa...


sapa zerra tu uolz..

apoi said...

shin tak baik tau...
cian izzah...
kata org tua lau kita selalu kutuk n gaduh ngan org tu t leh jadi teman hidup kie...


lau terjadi t

a-poi ejek shin plk nak??

ye!!ye!!! shin kawin ngan izzah, ye!!ye!!!

i'm shin... i'm inesen said...

apoi : kureng asam jawa tul

AzAz said...

eeeiiii chomelnyer shin masa kecik, mmg very the jantanz sgt, TAPI x sangka dh besau jd gayboi kann... kann... melepas izzah, Opsss...

ahaks... siang ikan bilis, keje nyampah kann... kann... skrg dh ada siap siang senang kan... dulu sy jd kuli cabut uban mak...sehelai 10sen skrg kalu nak cabut, botak lah pala dier, Opss...

cian izzah kann... kan... ugly ducky tul lah... shin dgn dia lbh kurang je... xde spa nak... camner, leh kawen je dgn izzah... xyah bromen...skurang2nya xde xoalancepu emas kluar "shin bila lagi nak kawen?"

mmm... curious gak, kekwn shin yg laen tu x tanya ke ngapa shin x kawen, ATAU mereka2 tu tau shin songsang? Opsss...

gmbr last tuh ada yonex kt atas meja... camner plak skrg main tennis... ada citer ker, nak carik le pas ni

hah tu lah, shamsul bahari tu le yg akan cuci ponggong shin bila shin dh x larat lagik... cam2 gak dier... kan... kan... kan... 2 klu dia msh single lagik lah kan? Opsss

i'm shin... i'm inesen said...

azaz : kurenggggggggg... hahaha.. dah lama x nampak izzah..

~daLucky0ne~ said...

i read diz...knangan zaman tecik2 cam same...hahah..

p/s: sy pnjam gmba pnjat pokok ye bro...letak kt belog =)