Wednesday, February 25, 2009

Nostalgia : sekolah agama


kengkawan.. nak dengar cerita tak?? hah duduk duduk..

eh korang pernah pegi skolah agama x?? ouh x leh tanya ek?? opsss sori sori sori ngee~

ntah naper ari ni tetiba nak bukak entri pasal skolah agama.. ni gara gara Mohd Shamsul Bahari B. Yusof dok teringatkan kisah skandal lama dia Cikgu Saad.. hehehe kann!

sekolah Agama Kerajaan Johor merupakan sekolah-sekolah pendidikan Islam yang ditadbir terus oleh Kerajaan Johor melalui Bahagian Pendidikan, Jabatan Agama Johor. Sekolah Agama Kerajaan Johor diwujudkan atas perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor, Almarhum Sultan Abu Bakar untuk memberi pendidikan agama kepada kanak-kanak Islam di negeri Johor dengan menggunakan perantaraan Bahasa Melayu secara percuma bagi memastikan kanak-kanak Islam di Johor mendapat pendidikan agama yang teratur, sempurna dan dikawal oleh pihak pemerintah. Kini, Sekolah Agama Johor telah diterima oleh masyarakat Islam Johor sebagai satu keperluan walaupun di masa yang sama anak-anak mereka mendapat pendidikan agama menerusi matapelajaran pendidikan Islam yang diajar di Sekolah Rendah dan Menengah di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia.

dulu kan.. Negeri Johor belum menyelaraskan cuti kitaorg sama macam cuti negeri negeri lain.. iaitu ari sabtu dah ahad.. mrasalah kita org kena skolah dari ari ahad sampai khamis.. huhuhu kira seronok gak.. cuti jumaat ngan sabtu.. mcm bukan perkara pelik ler..

cuma shin ni suka sangat dengar Pujaan 10 Nescafe kat Radio 1... bersiaran setiap hari ahad.. pukul 10. pergghhh gerek.. Muzik Muzik pun x hebat mcm ni tau! Suara DJ dia.. kalo shin dengar.. dah bole tangkap.. hah ni la DJ Pujaan 10 Nescafe.. huhuhu.. sanggup ni rembat walkman abang shin utk curi curi dengar kat kelas... hehehe

masa kekecik.. dalam family shin.. semua orang kena pegi skolah agama.. x terkecuali.. huhuhu.. kira bagus gak negeri Johor bikin skolah agama.. kira sedegil degil kitaorg.. kalo ada orang lain putar belit pasal agama.. kira tau la nak smash balik.. x la dok tetiba jadi pengikut ayah pin ker.. guru yahya ker.. huhu kann!


shin ingat lagi.. masa darjah satu.. first time kena lempang ngan ustad pasal x hafal alif ba ta... adehhh bukan shin x hafal.. tp ustaz tu main ngelat... dia akan panggil sorang sorang ke depan.. pastu.. dia suruh baca alif ba ta sampai abis... pastu kan.. dia akan kuarkan kadboard yg ada tulis huruf huruf... dia suh teka huruf apa tu... perghhh mampos... terkial kial.. pastu kena lempang.. siot... x aci.. dah la shin kecik lagi time tu.. x aci tul...

kali kedua shin kena lempang masa skolah agama darjah 6.. hehehe.. masa tu ustad tengah ngajo.. shin lak beborak ngan member.. borak pasal apa yg cikgu ajo ler.. bukan cite apa.. tetiba dia jerit.. suh bangun.. hah hambik kena lempang.. dia marah marah.. siap nyumpah lagi.. shin x akan lulus periksa.... cehhhhhhhhhh.. jahat punya ustad.... bole plak macam tu... kira sumpah ustad ni x leh pakai... periksa akhir tahun tu shin lulus gak... masuk darjah khas... wekkkkkkkkk!

kalo time skolah pagi.. sonok ar... rasa fresh jer.. sbb kekadang masuk kul 9 pagi.. still leh bangun lewat.. tp bila dah darjah 4 masuk kelas time tengah ari.. perghh tengah ngantuk tuh.. dah la penat balik skolah menengah.. time ni dah pandai tengok tv.. citer Gaban la.. Maero Attack la.. Satria Baja Hitam.. macam macam lagi la.. sanggup ponteng skolah agama pasal nak tengok tv huhuh jahat kan... kadang kadang bagi alasan skolah menengah ada aktiviti ko-korikolum ( tul ker eja? ) atau nama senangnya ko-ko huhuhu

mata pelajaran yg shin suka time skolah agama of course munakahat ( bab kawin kawin ) sonok.. mmg kalo peksa score besh ler.. paling x suka bahasa arab ngan tafsir.. faraid pun susah.. bab nak bagi harta pusaka.. kena hafal org lelaki dapat berapa bahagian. orang perempuan.. nanti adik beradik tiri.. arghh susah! lagi satu time ujian baca Qur'an.. hukum tajwid memang failed.. yang hafal mad asli jer.. huhuhu dulu sapa sapa x lulus paper Tauhid, Ibadat ngan Qur'an.. kira semua paper fail.. mata pelajaran teras tu.. kena lulus baru leh naik darjah.. sapa x lulus.. kena return balik.. selagi x lulus.. x leh naik darjah.. hambik.. shin penah return darjah lima.. dua kali hehehe..

mata pelajaran sekolah agama darjah 1,2 & 3 adalah :-
AlQur'an, Tauhid, ibadat, adab (akhlak), tafsir, bahasa arab, sejarah

masuk darjah 4,5 & 6.. tambah lak mata pelajaran baru :-

faraid ( harta pusaka ) & muta'al badrin ( i) munakahat-bab kahwin (ii) muamalat-bab jual beli ( iii) jenayat- bab jenayah

bila masuk darjah khas kena belajar pendidikan dan perguruan




shin masih ingat lagi nama nama ustaz dan ustazah yg ngajar shin masa skolah agama dulu :-

Ustaz Saad ( skrg dah kaya jadi tokey stesen minyak shell, pensyarah skrg dia ni ),

Ustaz Baharuddin ( ensem mcm chi ),

Ustaz Yusof, Ustazah Asmah, Ustazah Lela, Ustazah Jariah,

Ustazah Ainon ( sampai skrg ingat dia ajar bahasa arab.. ainon mata.. jun jun maton tengkorak hahahah )

ada beberapa lagi orang yg shin dah lupa nama dia.. mungkin sbb diaorg garang sangat. lagi lagi yg lempang shin tu.. matilah x ingat nama dia hehehe lupa sangat sangat!

kepada semua ustaz dan ustazah ni.. shin ucapkan mekasih la.. sbb bagi banyak ilmu dan tunjuk ajar.. walaupun shin ni degil tp shin inesen... shin sayang kan agama Islam sampai bila bila.. kalo bole.. hidup shin ngan Islam.. mati shin nanti pun dalam beragama Islam.. shin pun doakan kan kerluarga shin.. saudara mara shin.. kawan kawan shin semua mcm tu gak. AMIN.

pssst : ada soalan bonus.. sapa dapat jawab angkat tangan! kalo korang cium orang yg bukan Islam kan.. dia ada makan 'ba alif ba ya' kan.. kena samak x ek??

sekian ek~



m(^o^)m


* i'm shin.. i'm inesen

2 comments:

Ri said...

salaam, nnt mohon tunjuk ajar ye ustaz...

AzAz said...

sekolah agama??? talk to my hand Opsss...