Saturday, February 28, 2009

orang bujang ke dapur part 7

hye kengkawan... korang wat pe tu??? apa yg korang bikin utk menyeronokkkan diri korang arini?? huh! tido jer ker.... hampeh... shin gigih ni tetap nak memblogkan diri evet ngantok tahap oshin yg penat jadi bibik seharian... ni la mr.lappy yg shin godek ari ari.. mr.lappy ni babah shin yg punya.. tp.. sbb dia dah ada pc sendirik.. secara mutlaknya.. rampasan kuasa berkuat serta merta ke atas lappy ni hehehe.. tp kalo tetiba dia mintak tolong.. dia akan gunakan isu lappy ni utk bikin shin terpaksa gak buat apa yg dia suruh.. kalo x.. nanti dia hambik balik lappy ni.. adehh mana nak carik! sian sian sian kannnnnnn kat shin! * i'm inesen



jeles tul korang dapat tido lama lama kann.. ari ni pepagi lagi shin dah kena kejut ngan my mak.. dia suh bikin kek cekelat.. nak bawak balik kampong.. ada kendurik.. adehhh oder jer... mentang mentang la semalam dah belikankan gambar gantung dinding.. rupanya ada niat.. plak tu dia tau shin kena buatkan gak.. sbb dah dapat gambar tu.. cehhhhhh macam tau tau jerrrrrrrr...!

so gigih la ni pegi umah bujang pepagi.. dok nak bikin kek cekelat.. ni 1st time shin try kukus.. atas permintaan my mak tu.. dia xmo bakar.. dia nak kukus gak.. adehh demand... kalo x jadi.. jgn nak komplen..

so untuk korang yg terer wak kek cekelat ni... hope jgn la bagi komen komen paul moss atau komen simon cowelll ker.. roslan aziz ker.. ek.. hehehe shin baru belajar..

jom masak masak~


memula kita kena sediakan bahan bahan dia.. susu cair @ susu pekat manis dan telur ayam.. di ingatkan telur ayam ya! serbuk bikarbonat ( bukan nirmala bonat yer ) dan baking powder.. anyway.. telur ayam tu harus di basuh dulu yerk...


kemudia puan puan memerlukan gula pasir yg di beli ngan harga siling yer dan juga tepung gandum

kemudian serbuk koko, minyak masak dan juga alat utk mengukus ya...


cara-cara membikinnya ek~

memula skali... pukul 4 bijik telur bersama 2 cawan gula pasir.. pukul hingga kembang.. selepas tu... masukkan 2 cawan tepung gandum yang sudah di ayak.. bersama sama 1 camca bikarbonat dan 1 camca baking powder.. gaul rata yer..

kendian.. masukkan susu cair tadi sebanyak 1 cawan... kacau.. puan puan bole juga tambang 1 cawan susu pekat kalo mau la... letak dah kacau rata.. masukkan plak serbuk koko yer.. 1 cawan jer.. jangan penuh sangat.. nanti pahit la plak..

selepas tu.. masukkan minyak masak sebanyak 1 cawan.. lebih elok guna minyak jagung ek.. masukkan garam secubit jer... kacau dan masukkan air suam 1 cawan.. sambil tu panas kan kukus ek..



pastu sapu loyang ngan majerin.. x kisah la.. loyang bulat ker.. empat segi ker.. bersegi segi ker.. terpulang... pastu kukus dalam masa 1 jam.. pastu masak lak kek cekelat korang tu.. bole la di makan ek...

camtu la resepinya... mudah dan senang jer.. cuma jadi x jadi tu wallahualam.. harap harap jadi.. macam biasa la.. kalo shin bikin.. memang x selera nak menelan.. ntah ngaper ler.. kul 4 petang baru siap 6 kek cekelat.. hmm... letih sgt... miss makan tengah ari..


tetiba hujan turun lebat.. hik hik.. tengok la daun pisang tu.. meliuk kena pukul angin.. then shin cpt cpt drive balik umah parent.. sbb babah dah call nak balik kampong dahh.. sbb kelam kabut.. tetiba hp shin tengolek jatuh.. masuk longkang.. perghhh cedey.. masa tu mak shin dah bising tanya naper.. shin dah buat muka cencorot.. muncung jer.. ckp hp jatuh... shin matikan hp tu sbb takut ada fius terbakar ker apa.. la ni lom on lagi.. agaknya babah rasa besalah sbb dia la punya shin kelam kabut ( padahal salah sendirik ) masa dah sampai kampong tu dia call tanya hp camne... elehhhhh... jawab pun nak x nak jer.. nak mintak ganti HTC Diamond mcm hp Mohd Shamsul Bahari laaaaaa... ngee~

oklah kengkawan.. selamat berhujung minggu...


sekian~

m(^o^)m


*i'm shin.. i'm inesen

3 comments:

Hamli bin Hj. Sanai @ Razali said...

ala, cian shin XD

AzAz said...

cam tu ker citer encik lappy shin tu, ada rampasan kuasa yer... mmmm...mmmm... dh taw dah...

kek tu, mmg hampeh, walaupun sy ni kureng berpengalaman bab masak benda kuah2 ni, bab kek, mmg terror occay... tgk cara sukat pun dah byk salah, kek mesti disukat dgn tepat dan betul klu x mmg memalukan.... Opsss...

AzAz said...

hp tu yer... ciannnnn diaaa kannn kannn