Thursday, January 21, 2010

alahai malam Jumaat~


kannn.. ada macam macam cite kalo sebut pasal malam Jumaat ni... haaa.. asal cite seram jer... mesti berkisah pada malam Jumaat.. sampai ada orang seram bila dengar nama Jumaat Keliwon hehehe shin pun x berapa pasti apa benda tu...

bagi yg dah kawen.. atau yg suka 'kawen' walau x yah nikah.. diaorg ni suka jadikan cite malam Jumaat mcm perbualan lucah ngan kengkawan.. kalo tengah dok melepak.. ada geng tu cepat cepat nak balik umah.. ngan bagi alasan.. amik berkat malam Jumaat.. padahal.. hari hari dia tala orang umah dia... hehehehe...

masa shin skolah dulu.. ada Ustaz dok cakap ngan kami semua.. pesal orang orang melayu kita.. suka wat majlis kenduri time malam Jumaat.. asal nak baca Yassin mesti pilih ari Jumaat.. hmm ntah la ek.. dah mcm terbiasa la kot...

padahal dia ckp.. lebih bagus baca hari hari... x yah pilih hari tertentu... dan Ustaz shin tu pun ada persoalankan.. naper kalo buat majlis tahlil ngan yassin... tuan umah sama ahli keluarga x join sekali.. depa lebih pada dok dapur.. atau tercongok depan Tv.. dok nunggu orang lain dok habis baca tahlil ngan yassin.. hmmm...

sedangkan.. yg paling afdhal.. ahli keluarga yg dok baca tahlil... yassin.. sedekah Al-Fatehah, doa utk ahli keluarga yg dah meninggal dunia.. sebab doa doa anak anaklah yg akan sampai pada arwah keluarga sendiri.. bukan dari orang lain.. kan kan...

so kitaorg yg dengar Ustaz tu komplen.. tak terjawab plak.. ada gak kebenarannya... so di sini.. jom la kita buat perubahanan atas apa yg masyarakat kita dah salah lakukan.. mungkin perubahan kita tu lebih memberi munafaat untuk semua orang... dan lebih bagus.. akan beterusan sampai bila bila..

actually malam ni.. ada majlil Tahlil ngan Yassin kat umah family shin ngee... so agak penat ni.. sblm tido.. shin nak tepek la cite ni la.. untuk renungan kita bersama... dan ada la gambo.. mana leh xde gambo kannn huhu

biasanya.. kalo time kenduri kendara.. selain ahli keluarga.. jiran jiran la yg banyak membantu menjayakan majlis.. hmm.. sib baik la jenis berbaik ngan jiran kan.. kalo jenis yg x kenal jiran.. telentang telungkup la sorang sorang huhu

ada gak jiran jiran yg dok bagi kuih muih.. gula la.. tepung la... haa nanti turn umah dia buat majlis.. kita lak membalasnya.. camni la budaya hidup berjiran kannn


ni namanya nasik ambang.. haa oleh sebab family shin x kuat keturunan jawanya.. so xde la ayam masak merah or ayam masak kicap.. biasa kami akan masak kari atau masak ungkep.. shin kalo time raya ker.. tertunggu tunggu la ayam masak kicap or masak merak dari jiran jiran keturunan jawa yer hehehe... sedap.. nyum nyum...


lepas tu bungkus la camni.. untuk di bagi pada org yg datang


rasalah kueh ku ini.. pilih yg mana suka... ngee~


ramai sangat.. kalo majlis tahlil versi lelaki.. diaorg biasa buat time malam.. dan memang jenis x makan time tu.. thats why la kitaorg org pack pack.. biar diaorg bawak balik makan kat umah.. so jamu kueh mueh jer la... kalo majlis orang pompuan.. biasa time siang.. haaaa.. time tu depa makan la tu gak.. kalo ada lebih.. baru depa bungkus..

lepas dah siap majlis.. time kemas kemas la plak.. so adik beradik punya turn.. hmmm then kena vakum semua.. arghh penat penat penat..

lepas ni leh shin tido lena.. hehehe.. untuk semua.. selamat menyambut malam Jumaat.. buat la apa yg patut ek.. jangan lupa.. sedekahkan Al-Fatehah pada yg dah tiada..

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

9 comments:

Terry said...

wah.nampak sedap jer makanan yang dihidangkan.. slrrps...
bagus lar keluarga shin buat tahlil..
yup. selalu sedekah al-fatehah kat yng dah tiada.. :)

i'm shin... i'm inesen said...

tu ar... apesal x dtg malam tadi.. ngee~

Adam said...

nasi ambang tu ...tak penah rasa... nak jugak

i'm shin... i'm inesen said...

adam : meh la sini...... jom!!

AkU said...

erk..sedap seyh~~

lanz_evo7 said...

aslm.
shin,makan2..
wah!!bnyk nye kuih.
shin..lagi bagus kalo kte baca yasin tiap2 mlm jumaat.coz jumaat tu adalah penghulu segala hari. hari kiamat pun akan belaku pada hari jumaat..

Afzainizam said...

Sembah Takziah Atas Kemangkatan
DYMM Sultan Johor
Menyembahkan ucapan takziah dan rasa dukacita yang teramat sangat ke atas kaum kerabat Di Raja Negeri Johor di atas kemangkatan
DYMM Sultan Mahmud Iskandar Alhaj Ibni Al-Marhum Sultan Ismail.

Justeru, sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah ke atas roh Almarhum dan semoga dihimpunkan bersama orang-orang yang soleh – Al-Fatihah.
AL FATIHAH
(1)
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[2]
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
[3]
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[4]
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
[5]
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
[6]
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
[7]
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

AMIN
Salam tulus ikhlas dari kami

Warga Johor http://firestartingautomobil.blogspot.com

Tiga keadaan menghadiahkan bacaan al-Quran kepada si mati:
1- Apabila seseorang itu membaca al-Quran kemudian berdoa kepada Allah supaya si mati itu diampuni dan dirahmati insya-Allah diterima Allah, seperti mana seseorang itu bertawasul dengan amalan-amalan soleh.
Tidak harus menolak manfaat doa selepas bacaan al-Quran kepada si mati.
2- Membaca al-Quran kemudian berdoa supaya Allah menghadiahkan pahala bacaan al-Quran itu kepada si mati. berkata Ibn Solah: “Harus meyakini manfaatnya kepada si mati supaya dikurniakan Allah kepada si mati pahala bacaan seperti mana pahala bacaan yang diperolehi oleh hamba yang hidup.”
3- Membaca al-Quran dari awal diniatkan kepada si mati, maka pahalanya akan sampai kepada si mati dengan izin Allah s.w.t.
Berkata Abu Abdullah al-Ubay: “Jika dibaca al-Quran dari mula sudah diniatkan untuk dihadiahkan kepada si mati akan sampai seperti mana yang diniatkan, seperti pahala sedekah dan doa.”
Imam Ibn Rusyd di dalam Nawazil pula menyebut: “Jika seseorang itu membaca al-Quran kemudian di hadiahkan kepada si mati harus dan si mati akan peroleh pahala dan manfaatnya”

Adam said...

shin..banjer meh~~~kat mane ade jual nasi ambang? buat sendiri boleh ke?

AzAz said...

entry ni mcm ada kena mengena dgn Sultan Johor... sedihkan... apa pun meh kita sedekahkan Al-Fatihah...

tuh yg mood merudum tu ye? Apa nk wat Shin yg idup pasti akan mati, cuma kita x taw bila masa kita kan...kan...kan...

PS: tgk kacipap tuh, rasa berselera lah pulak...