Wednesday, January 13, 2010

Al-Kisah : part 4 - imam, isteri, cucu mati di bunuh kejam


"SAYA buat kerana ia perintah daripada kuasa agung. Mereka adalah syaitan-syaitan yang menyamar."

Itulah kata-kata Rashidi Ismail, 34, kepada pihak polis mengenai tindakannya menyembelih bapanya, Ismail Awang, 76, serta mengerat jari adiknya, Siti Khadijah Ismail, 22, dalam kejadian bunuh melibatkan empat sekeluarga di Kampung Batang Rokan, Gemencheh, Negeri Sembilan, Selasa lalu.


Mariam ditenteramkan oleh abangnya yg kacak

"Masih sukar untuk dilupakan. Setiap kali mahu lelapkan mata, pasti terbayang-bayang wajah orang-orang yang saya sayangi itu menemui ajal dalam keadaan yang menyedihkan," luah Siti Mariam Ismail, 19, orang pertama menemui empat mayat ahli keluarganya itu..


dilantai inilah penemuan mayat datuk, nenek dan ayah mariam


Bagi Zaharah Atan, 59, peristiwa itu adalah tragedi paling besar dalam hidupnya. Beliau yang kematian suami, ibu, bapa serta anak perempuan turut diuji apabila suspek utama, Rashidi juga merupakan anaknya.

"Semasa kejadian, saya keluar bekerja di kilang ayam tidak jauh dari sini. Lebih kurang pukul 4.50 petang, ada jiran datang ke kilang dan menjemput saya pulang.

"Bila saya tanya kenapa, dia kata sabarlah. Bila sampai di rumah, saya nampak orang ramai dan kereta polis.

"Saya ingat ada pokok tumbang menghempap rumah. Disebabkan saya tak dibenarkan masuk ke rumah, saya duduklah di kebun getah," cerita beliau.

"Saya mula rasa sesuatu yang buruk telah berlaku. Setengah jam selepas itu, baru saya dapat tahu, suami, anak, ibu dan bapa saya mati dibunuh," beritahu Zaharah lagi.


Pada awalnya, Zaharah tidak percaya apabila Rashidi dikaitkan sebagai suspek utama sementelah dia disifatkan sebagai anak yang baik.

"Dia anak saya yang terbaik dalam pelajaran. Tak pernah dia tinggi suara, membentak atau bertempik dengan orang tua. Dengan adik-beradik pun dia tak macam itu," kata Zaharah.

Digambarkan sebagai anak yang soleh, Rashidi yang juga bekas pegawai bank itu sentiasa tersenyum.

Tidak pernah menyusahkan ibu bapa, Rashidi yang mendapat pendidikan sekolah agama juga amat disenangi oleh ahli keluarga dan rakan-rakannya.

"Kalau diikutkan perangai Rashidi yang saya kenal, dia bukan panas baran orangnya. Saya dapat rasakan ada sesuatu yang mendorong dia buat begitu.

"Begitupun, saya reda dengan apa yang telah terjadi. Kalau ditakdirkan anak saya itu bersalah dan dihukum gantung, saya terima.

"Kalau dia disahkan sakit jiwa pun, saya masih terima dia sebagai anak.

"Saya memang marah dan terkilan, tapi itu tidak akan buang perasaan sayang saya pada dia," tuturnya yang sempat mencium pipi Rashidi semasa anaknya itu dibawa ke lokasi pembunuhan.

***end***

shin masih lagi berminat mengikuti kes pembunuhan tragis ni.. tp masih lagi samar samar.. cuma dah dapat hint skit la.. yg beluh di sahihkan lagi.. punca utama Rashidi membunuh adalah kerana hasutan syaitan.. lebih pada mistik.. mungkin mental gak.. kesiannya..

shin dapat info.. pagi sebelum pembunuhan berlaku.. Rashid sempat solat subuh secara berjemaah ngan keluarganya.. mungkin bapa dan datuknya..

dan punca dia membunuh adalah supaya kesemua mangsa yg di bunuh akan di hidupkan semula dengan menjadi orang yg beriman.. aishhh... plak da.

Rashidi ni ex staff bank, betugar di bahagian teller kat branch port klang, then ambik vss tahun 2005. ada bebudak branch ckp dia ni baik.. dan diaorg tak sangka jadi macam tu plak..

ada jugak yg dok cakap.. Rashidi sering bercakap dan ketawa sendirian.. hmm macam macam hal la kan.. kita x tau betul ker atau cerita tu di tambah tambah..

cuma entri shin kali ni.. shin just nak bagitau.. mungkin Rashidi mengalami ganguan mental.. dia inesen.. tp kalo dia kembali waras.. mesti dia x bahagia.. bila rasa bersalah akan terus menguasai diri dia.. mungkin dia akan jadi lebih kronik.. semoga dia terus tabah menghadapi kehidupan.. juga kepada family dia..

shin nak petik dari kata kata sepupu Rashid melalui laman fotopagesnya [klik]

''Rashidi yang Kak Leez kenal adalah seorang yang baik dan mendengar cakap orang tuanya. Sayangkan kanak-kanak. Arwah atok dan nenek kandung Kak Leez sangat sayangkan dia. Rashidi seorang yang pandai dan cemerlang dalam pelajaran. Pernah masuk ke UTM Sekudai (tak salah Kak Leez U yang ni). Tapi separuh jalan. So lepas tu dia jadi pegawai bank. Kira pandailah kan? Handsome...Tu yang sampai boleh bertunang dua kali..sekali ketik sepuluh datang tau!!!Tapi sejak putus tunang kali pertama, dia dah tak macam Rashidi yang we all kenal...Banyak termenung, menjauhkan diri...Frust sesangat....

Jadi, bila benda ni berlaku dan dapat tahu yang dia melakukannya...Kami sekeluarga rasa tak percaya. Kami tak marah tapi kami kasihan dengan Rashidi. Yang pergi tu memanglah dah pergi..tapi yang hidup ni (Rashidi) pun kami dah tak boleh jumpa dia lagi.''


sekian.. akan bersambung lagik..

*i'm shin.. i'm inesen

11 comments:

Comic Lover said...

huh... cian kan... putus tunang trus murung bagai... pas tu trus sewel... trus bunuh org... erm...

tringat citer dier mcm shin... masa memula shin bukak belog ni, ada gak meluahkan perasaan... sip baek x jadik sewel mcm rashidi... syukur alamdulilah... (tadah tgn mcm iklan bio aura tuh) boleyy...

Qarl said...

shin,

teruskan lg tau mereview

good info for others

qarl pun rasa die ada gangguan mental emosi sket

Adam said...

wah..shin berminat benar cerita ini..gud2... tak semena2 adam pun follow sekali..ahhaaaa

i'm shin... i'm inesen said...

azaz : ngee.. kan kan.. alhamdulillah x tewel.. bila frust.. jangan slalu dok sorang sorang.. dan try luahkan.. contohnya kat blog.. pedulik org nak ckp meroyan ker apa.. nanti bila dah puas.. sure xde merepek2 bab tu dah... ngee~

Qarl : yup.. shin akan teruskan... menunggu info terkini..

adam : shin memang berminat cerita tragis yg inesen.. mcm kes ni.. kes mona fandey.. ada cerita dia sebelah tragedi.. shin akan korek korek info yg mana boleh dapat secara sahih..

rAy jR...@...Aliff said...

aishhh..sediah aku bce..bkn sdih sbb pe..sdih sbb wasting tol org baik2 kt msia ni..hahahaha

achik ezam said...

suka dgn caption gambar diatas.."abangnya yg KACAK..."hehehee

Unknown said...

so sad,
even kalau hidup perfect,
alim,hencem,berjaya,pandai and baik pon, tak menjamin yang dia tak akan membunuh orang or do something else.

most probably sebab depression kot,
or perhaps Rashidi ni ader Borderline Personality Disorder kot,
Schizophrenia pon bley jadi...

mungkin +lagi , Rashidi mungkin tak suker share kisah hidup dia, or apa dia alami , or mencerita tentang perasaan dia, dia menyimpan dendam, and after that,
bila semua dah tak bley dia tanggung dah, dia jadi Crack. =_=;

Takziah buat family Zaharah Atan, Mariam and Abangnya yang KACAK tu..*nak nombor abangnyer bleyy..
nak bagi emotional support.. or something else. ;)

J/k.

Anonymous said...

abang yang kacak tu bernama jefri.. :) teruskan shin menyelidik cite ni...i will always sapot u....rashidi ni cam ada aura lak..ramai yg nak tau lebih lanjut mengenai dia..

i'm shin... i'm inesen said...

ezam : kacak kan!

terry : hahaha nak jugak dak kecik ni ek.. ye la kami share share k!

tanpa nama : ouh jefri namanya.. yer shin akan terus siarkan kisah ni.. hope yg terbaik utk Rashidi ngan family dia.. x leh bayangkan kalo insiden ni berlaku pada family shin sendiri.. apapon semoga Allah beri kita petunjuk apa yg berlaku ek..

nasrul666 said...

mental kena.kuat.. setiap org mengalami.intrusive.thought tp.mudah.utk.lupekan.. kes.mcm rashidi.is.sebab.OCD INTRUSIVE.THOUGHT.. ubatnya ialah segerala.pegi.hospital.. take.medicine.berterusan..

Kimchi12 said...

Sewel tu kau. Benda tu bukan tibe2 kena serang. Hidup dia banyak tertekan, putus tunang dan kesusahan. Kau ape tau. Mentaliti sampah