Wednesday, September 2, 2009

cerita hari ke 12 puasa : Nostalgia : Raja Ema


..hari raya... hari yang mulia.. penuh beerti kepada kita.. tua muda miskin dah kaya.. menyambutnya dengan gembiraaaaa... berhati hati di jalan raya... semoga anda.. selamat tiba.. ucapan Selamat Hari Raya.. dari EON untuk semuaaaaa...

haaa... mesti ramai yg masih ingat lagu ni lewat 80an dulu... gandingan artis remaja popular tanah air.. Raja Ema.. berpasangan ngan penyanyi/pelakon popular zaman tu.. Jamal Abdillah.. kalo sesapa tak leh ingat.. leh [tekan] kat sini ek~

so arini shin nak tulis entri Nostalgia untuk penyanyi dan pelakon kesukaan shin.. yg cantik.. yg manja.. yg sedap suaranya.. Raja Ema.. mungkin ada peminat peminat Raja Ema kat sini.. semoga terhibur...

* kredit untuk dufrense.. peminat setia Raja Ema. banyak info shin dapat memalui dia. dulu shin rajin mintak lagu Raja Ema melalui dia kat youtube.. ngee~



malangnya... takde wikipedia tentang penyanyi kesukaan shin ni.. so x dpt la detail tarikh lahir dan tempat lahir Raja Ema yang dapat shin tulis kat sini.. shin anggap Raja Ema lahir tahun 1968~1969.. dan mungkin kalo ada sesapa yang tahu.. bole la bagi info yer..

tahun 1985.. Raja Ema telah pun terkenal sebelum merakamkan satu lagu pun untuk album pertama beliau, malah telah pun menghiasi muka depan majalah-majalah hiburan pada masa itu. Apabila album pertama beliau dipasarkan ramai yang mengkritik bahawa suara Raja Ema tidak matang tetapi bersetuju lagu Jejaka Idaman cukup sesuai dengan suara manjanya.. apa yang pasti.. suara dan gaya manja Raja Ema bukan di buat buat.. itu adalah anugerah Tuhan yang membuatkan Raja Ema ni istimewa dan nampak unik untuk peminat peminatnya.



tahun 1985.. album pertama Raja Ema Volume 1 diterbitkan oleh syarikat rakaman EMI. Album pertama antara yang paling berjaya dari aspek jualan. Mengandungi 7 buah lagu pop rancak atau mid-tempo dan 3 buah lagu balada. Lagu yang paling popular ialah Jejaka Idaman, ciptaan Fauzi Marzuki dan lirik oleh Herman Tino. Dengan rentak yang simple serta bawaan lagu dengan suara manja Raja Ema ia menjadi lagu kegemaran semua sekitar tahun 1985 dan 1986.

pada tahun 1986, Raja Ema adalah artis pertama secara rasmi yang muncul di rancangan hiburan TV3 Muzik-Muzik untuk lagu Jejaka Idaman, walaupun lagu tersebut cukup popular namun lagu berentak pop tidak begitu mendapat perhatian oleh penonton dan produksi rancangan tersebut, mereka lebih cenderung memilih lagu balada. Jejaka Idaman tidak tersenarai dalam juara bulanan walaupun hits.

menariknya... Raja Ema adalah artis pertama Malaysia yang mempunyai klip video. Kiranya jaman tu belum ada sesapa yg bikin klip video la ek.. Klip video untuk lagu Di Pertemuan Ini, penggambarannya dibuat di beberapa jalan raya di Kuala Lumpur. Sempoi jer.. x yah props banyak banyak... xde dah amik klip video kat studio..

dalam umur 16 tahun Raja Ema dah mampu beli sebuah kereta Mazda hasil jualan album pertama yang melebihi 50 ribu unit dan pertunjukkan pentas dan sebagainya. Gempak kan... shin yg umo 31 ni pon x mampu nak beli kete.. hik hik



tahun 1986.. album kedua Raja Ema... Vol II dilancarkan oleh EMI. Ramai yang mengandaikan album kedua tidak akan mungkin menandingi lagu sebaik Jejaka Idaman, tetapi dengan hasil lagu ciptaan lagu Fauzi Marzuki dan lirik oleh Habsah Hassan, maka terhasillah lagu Angan-Angan yang lebih berjaya daripada Jejaka Idaman.

lagu Angan-Angan berjaya tersenarai sebagai juara untuk bulan Januari 1987, namun pada pertandingan akhir Juara Lagu 87, Raja Ema tidak dapat mempersembahkan lagu tersebut kerana beliau berada di Indonesia bagi penggambaran filem seram usahasama Malaysia-Indonesia berjudul Pernikanan Berdarah.

pernikahan Berdarah mendapat liputan meluas media yang menggembar-gemburkan adegan ranjang beliau bersama pelakon Indonesia Willy Dozan dan kenyataan bahawa Raja Ema dirogol 3 kali dalam filem tersebut. wahhh gitu... korang ingat lagi tak citer ni?? alaa... nanti Raja Ema akan betukar jadi labah labah setiap kali dia tidur ngan lelaki/suami dia.. thats why setiap lelaki yg berkahwin ngan Raja Ema.. akan mati pada malam pertama.. camtu la skit skit sinopsis dia...

actually Fauziah Ahmad Daud telah di tawarkan watak utama dalam citer ni.. tapi dia tolak pasal sebab sebab tertentu.. lalu watak itu di serahkan kepada Raja Ema..

pihak media menulis yang Raja Ema merasa kecil hati dengan kenyataan Fauziah Ahmad Daud bahawa beliau menolak tawaran berlakon dalam filem Pernikahan Berdarah kerana banyak adegan ranjang dan seksi yang keterlaluan dalam filem tersebut. Namun Raja Ema menyatakan semua adegan yang dilakonkan beliau dalam filem Pernikahan Berdarah tidak keterlaluan malah semasa penggambaran Raja Ema sentiasa ditemani oleh ibunya, Yusni Jaafar.

penafian telah dibuat oleh Fauziah Ahmad, katanya beliau menolak filem tersebut kerana ia memerlukan beliau berlakon sebagai gadis belasan tahun. hmmm mungkin Kak Ogy rasa dia dah cukup matured kot.. huhuhu.. pandai akak cover ek~

persengketaan antara Raja Ema dan Fauziah Ahmad Daud nyata tidak benar apabila mereka berdua kelihatan mesra bersama ketika Pesta Filem Malaysia 1988 yang mana Raja Ema memenangi anugerah Pelakon Harapan untuk filem Mawar Merah manakala Fauziah Ahmad Daud memenangi anugerah Pelakon Wanita Terbaik untuk filem Puteri.



sepanjang tahun 1987, Raja Ema amat sibuk dalam dunia lakonan, kerana itu ia mengambil masa lebih satu tahun setengah untuk beliau kembali dengan album terbaru. Tetapi pada tahun 1988, pada usia 19 tahun Raja Ema mengambil masa bulan ramadan untuk merakamkan album, mungkin kerana itu di dalam kulit album yang bertajuk Titik Bermula ini Raja Ema kelihatan agak kurus. cantik bukannnn!

sebagaimana Ella yang diberikan penghormatan untuk menyanyikan lagu tema untuk atlit Malaysia bagi Sukan Komanwel 1998, Raja Ema adalah penyanyi pertama yang terlebih dahulu diberi penghormatan untuk menyanyikan lagu 'penaik semangat' dan tema untuk atlit Malaysia yang bertanding dalam Sukan Olimpik Seoul 1988 dengan lagu Mentari Korea yang dipetik dari album terbarunya.

lagu Mentari Korea, sangatlah popular bukan sahaja kepada masyarakat Melayu tetapi juga Cina dan India. Ini dibantu oleh klip videonya yang dimainkan di kaca TV sepanjang bulan Olimpik Seoul 1988.

namum Raja Ema sekali lagi mengecewakan peminat peminatnya apabila tidak muncul di acara pembukaan suka Olmipik tersebut untuk menyanyikan lagu tema Mentari Korea.. atas desakan tugas lain.. penyanyi lain telah menggantikan tempat Raja Ema dengan menyanyi lagu tersebut dalam bahasa Inggeris.. aishhh... rugi tul kannnn... sibuk berlakon kot..

Raja Ema mencuba untuk kali terakhir mengikuti pertandingan Muzik-Muzik 1988 dengan lagu Naungan Sepi tetapi tidak berjaya. Secara peribadi Naungan Sepi adalah lagu balada terbaik Raja Ema selain Di Pelayaran Sepi dari album Tidakkah Aku Menyintaimu. Lagu favourite shin ni.. dalam filem Antara Dua Hati..

Raja Ema adalah artis pertama yang dipilih sebagai duta kepada Syarikat Edaran Otomobil Nasional (EON) pada tahun 1988. Pada tahun itu juga Raja Ema berganding dengan Jamal Abdillah menyanyikan lagu iklan Hari Raya EON yang sering disiarkan dikaca TV pada ketika itu.

Album Titik Bermula merupakan album terakhir Raja Ema bersama syarikat EMI Music (kontrak 5 tahun dari 1985-1989). Ia boleh dianggap album terbaik daripada album sebelumnya.



tahun 1989, sebagai album farewell untuk peminat Raja Ema, EMI mengedarkan album Kenangan Manis Ema (lebih sesuai dipanggil Kenangan Manis EMI) pada tahun 1989. Ia dikatakan mengandungi lagu-lagu pilihan Raja Ema, namun sebenarnya ia adalah lagu pilihan syarikat EMI sendiri. eii propa sgt ek..

syarikat EMI sering menidakkan nama Raja Ema di dalam senarai artis-artis yang pernah bernaung di bawah syarikatnya. Malah syarikat EMI tidak pernah menghasilkan album koleksi Raja Ema selain dari album ini dalam bentuk CD/ kaset sehinggalah tahun 2007.. kess sentap giler la ni...



pada tahun yang sama.. 1989, Raja Ema tampil dengan album terbaru. Raja Ema seolah-olah mahu menunjukkan kepada EMI bahawa beliau masih boleh menghasilkan album tanpa EMI. Untuk lari daripada suara keanakan seperti album dahulu, Raja Ema mengundang seorang guru vokal dari Filipina khas untuk album ini.

Raja Ema menandatangani kontrak dengan syarikat ASP (Antartic Sound Production) yang menjadi pengedar kepada album Tidakkah Aku Menyintaimu, manakala album tersebut diterbitkan oleh syarikat Raja Ema sendiri iaitu EMAREC.

sayang sekali...ini adalah album terakhir beliau. Dalam usia hanya 20 tahun, Raja Ema sepatutnya merakamkan lagi banyak album, kerana keunikan suaranya sememangnya sukar untuk diperolehi dari penyanyi penyanyi yg ada sekarang..

banyak kisah berlaku dalam hidup Raja Ema sepanjang tahun 1989. Antara Raja Ema bersama dengan Sheila Majid dan Liza Othman terpilih sebagai model iklan sabun Lux.

pada tahun itu juga, Raja Ema telah menggantikan watak Ziela Jalil di dalam sitkom Hafsham 2+1, namun kehadiran Raja Ema tidak disenangi oleh ramai penggemar sitkom tersebut kerana mereka mengatakan Raja Ema tidak pandai berlakon komedi.

persengketaan diantara Raja Ema dengan Erma Fatima untuk mendapatkan Badaruddin Azmi (suami Erma kini) berlaku pada tahun 1989 apabila Erma dikatakan cuba memikat Badar yang pada ketika itu sedang bercinta dengan Raja Ema malah telah mengenali antara satu sama lain sejak tahun 1987 lagi ketika Badar menjadi jurugambar bagi filem Mawar Merah. Namun Raja Ema menafikan bercinta dengan Badar dan hanya menganggapnya sebagai kawan.

sepanjang pembabitan Raja Ema dalam bidang lakonan beliau telah berlakon dalam 7 buah filem usahasama Malaysia-Indonesia menjadikan beliau sebagai pelakon paling banyak berlakon dalam filem usahasama. Manakala filem keluaran Malaysia sepenuhnya yang dibintangi oleh Raja Ema pula ialah sebanyak 9 buah filem.

bakat Raja Ema sebagai pelakon telah diiktiraf bila dia dinobatkan sebagai Pelakon Harapan Terbaik di majlis Festival Filem Malaysia pada tahun 1987 untuk filem Mawar Merah.

sekali lagi, lakonan Raja diiktiraf pada anugerah Festival Filem Malaysia pada tahun 1989. Raja Ema menggongol anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik untuk filem Antara Dua Hati.

selain filem, Raja Ema juga pernah berlakon dalam 2 buah drama yang pernah ditayangkan di TV3 sekitar tahun 1990-1991 dan sebuah drama bersiri Rumah Kedai pada tahun yang sama. Keupayaan Raja Ema sebagai pelakon teruji bila dia berlakon di dalam 2 buah teater iaitu Rumahku, Syurgaku pada tahun 1991 dan Masak-Masak pada tahun 1992.

liputan media terhadap Raja Ema memuncak pada tahun 1992 setelah beliau dikatakan akan berkahwin dengan seorang kerabat di raja. Akhirnya spekulasi tentang hubungan Raja Ema dengan seorang kerabat tersebut berakhir apabila kedua-duanya membuat penafian secara rasmi di suratkhabar Utusan Malaysia yang disiarkan si muka hadapan dada akhbar tersebut.

pada tahun 1993 Raja Ema tiba-tiba mengumumkan akan berkahwin dengan penyanyi nusantara Sheqal tanpa sebarang gossip percintaan antara mereka tersiar di majalah ataupun akhbar sebelum itu. selepas itu.. kerjaya Raja Ema sebagai anak seni telah di hentikan untuk menumpukan pada rumahtangga..

tahun 1999... Raja Ema pernah membuat come back tapi tidak berjaya.. hmmm dah takde rezeki la nampaknya...

namun pada tahun 2007.. persengketaan Raja Ema ngan ibunya Yusni Jaafar di gembar gemburkan dan di sensasikan oleh pihak media.. sehingga ramai yg menunding jari ke arah Raja Ema.. seolah olah Raja Ema menderhaka pada ibunya. Segala penafian telah di buat oleh Raja Ema malam di sokong oleh ahli keluarganya yang lain. Pada tahun ini juga.. ibu Raja Ema, Yusni Jaafar telah menghembuskan nafasnya yg terakhir..

akhirnya pihak syarikat rakaman EMI, mengedarkan sebuah album penuh kompilasi dari album album Raja Ema yg terdahulu.. semuanya khas untuk peminat peminat Raja Ema setelah lama menanti.. dekat 18 tahun tuuu.. huhuhu... akhirnya kan.. cair gak hati keras EMI ni..

Raja Ema kini dikurniakan dua orang anak lelaki dan telah bercerai dengan Sheqal dan kini berumahtangga sebagai isteri kedua kepada seorang lelaki yang masih belum diketahui identitinya.

bagi shin.. takde pengganti Raja Ema sampai sekarang ni.. yg bole berlakon, bole bernyanyi dengan baik sekali.. ngan suara dan gaya yg tersendiri.. personaliti yg lemah lembut dan manja.. Semoga Raja Ema.. sihat sejahtera hendakNYa bersama keluarga yg tersayang.. kalau ada peluang.. buat lah kemunculan semula.. dengan lebih mengancam.. bukan tangkap muat jer ek..

sekian dulu entri khas untuk Raja Ema... jumpa lagi untuk entri Nostalgia yang akan datang. semoga terhibur ngan cerita dan info yang ada...

pssst : ada tinggal lagi 17 hari lagi kita nak raya... aishh Ramadhan semakin meninggalkan kita.. tp apa yg dah kita buat sepanjang Ramadhan?? Renung renungkan.. apapon yeh yeh dah nak raya! ngee~


m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

11 comments:

sHaH said...

panjang giler..
gagah gak aku nak bace..

i'm shin... i'm inesen said...

shah : panjang panjang la besh... banyak cite leh tau.. aishhh kalo x gagah minum tongkat ali dulu sebelum baca... tp pastikan bukan di siang ari ler..

b-boy said...

boy minat raja gopal bleh..?? hikss

tengku_fir21 said...

huhu
rajin bt research..
tk nk tulis pasal raja kapoor

ZaCk AzRiN said...

huhu...karangan SPM nie...
hbis sparuh tenaga nk bace petikan nie...
nsib bek gne eveready...he3...
xnk cter psal raja sehari ke?
wakakakakkaa...

TAN SRI MOHD. IKRAM said...

am suka lagu marah2 syg..best!

i'm shin... i'm inesen said...

b-boy : sorry x berminat

fir : sorry x berminat gak ngee~

zack : len kali guna karen.. x yah bateri bateri ni...

am : larik tajuk la encik... tp lagu yg am suka tu leh tahan sedap. .terimbas balik cerita tu.. camne lelaki lelaki tu dok bukan maen susah nak ngurat.. akhirnya dpt.. then kesetiaan di uji.. akhirnya isteri isteri merajuk.. lahirlah lagu ni... ngee~ shin nyanyikan utk am la hehehe

I am Karl said...

hahah

kelaka giler cover second album die

huhu

bgus tul shin ni ek

leh buat autobiografi raja ema

Double N (Naz Nasir) said...

shin tlng wat pasal penyanyi wan aishah wan ariffin atau zik zac (ziana zain) la plak he he

i'm shin... i'm inesen said...

NN : comming soon ek... tgh gigih cari info pasal Rohana Jalil.. ngee~

karl : jaman dulu nyer cover.. asal bole... tp isinya.. sedap sedap belaka.. sekrang ni.. cover bukan main gah.. isinya.. non-ado...

Anonymous said...

huhuhu merata cari lirik lagu jawapan pasti (album titik bermula vol 3) lagu dlm filem pernikahan berdarah klu sesapa de.. plzzzz