Tuesday, September 1, 2009

cerita hari ke 11 puasa : menghias peti surat


woaaaaaaaaaaaa... dah masuk sebelas hari kita berpuasa kann... aishhh kejap jer ek.. rasa macam pantas jer masa berlalu... korang suka tak??

haaa kengkawan.. arini shin nak bikin entri pasal nak hias peti surat... ni 1st time shin bikin benda alah ni..neves gak memula.. takut x menjadi... haaaa... korang nak tau.. camne shin hias peti surat shin??? jom shin tunjuk sekarang...



dalam entri lepas shin ada tepek gambo peti surat ni ngan benda alah decal sticker ni sekali... hmm peti pos Rm25 , decal sticker Rm15 ngan spray puteh Rm6... so total cost korang kira ar sendiri.. ngee~



mula mula korang kena spray benda alah peti pos tu dari kaler merah ke kaler puteh.. untuk dapatkan hasil yg baik.. korang kena la gosok pakai kertas pasir.. baru la semburan puteh td cpt melekat... actually abg shin yg tolong semburkan hahahaha... shin x reti.. jenuh jugak la katanya nak bagi kaler tu sebati ngan peti surat.. sbb dia malas nak gosok la kan.. kena banyak kali layer.. then biarkan ia kering..



kemudian.. korang kena la gunting decal sticker ni cermat cermat.. korang leh pilih corak mana korang nak.. yg sesuai untuk diletakkan ker peti surat tadi..



sebelum proses melekat.. pastikan korang dah plan nak letak sticker yg mana.. part mana yg sesuai.. bagi balance... yer la.. nanti x la membazir sticker tu bila tetiba x sesuai... korang nak tanggalkan semula dah susah..



bila semua dah ready... korang rendamkan sticker tadi.. kalo bole satu persatu.. atau dua keping sekali gus.. jgn banyak banyak... dalam masa singkat.. sticker ni akan tertanggal ngan sendirinya..



pastu korang lekatkan kat peti surat tadi.. ngan secepat yang mungkin.. korang lap kan decal sticker tu pakai tisu ker kain ker.. jangan sampai ada gelembung udara/air.. biarkan kering.. sehari mcm tu la... pastu korang kopek la lapisan lutsinar bebaik.. jgn sampai corak bunga tu tetanggal.. atau korang biarkan jer.. x yah kopek kopek...



pastu siap la peti surat ala inggeris korang ni... haaa makan ati la sesapa tengok.. jangan posmen x perasan benda ala ni peti surat sudah ler hehehehe... haaa jangan carut ek.. shin nyer grill ngan tingkap berkarat.. memang saja buat mcm tu.. nampak mcm dramatik inggeris hahaha.. alasan x bole blah.. padahal dalam masa yg sama malas nak cat lagi..

decal sticker ni korang leh tampal kat besi, kaca, atau papan... hmm sangat cantik kalo dah jadi.. hmm..so selamat mencuba la untuk korang ek..

sekian~

pssst : ada 18 hari lagi kita nak rayer....! aishh x sabarnya rasa~

m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

14 comments:

yoro okino said...

uishh dah hiasa umh ker?
huhuh

Louie Terbang Tinggi-Tinggi said...

nanti tak cukup pinggan bunga2 ambik peti hahhaa..gurau jerk :p

I am Karl said...

walawey kreatif

- rOxY - said...

giler kreatip!!
(^_^)

i'm shin... i'm inesen said...

yoro okino : skit skit ler.. xcited la gak.. tengok orang lain sibuk ngecat umah.. bersihkan umah.. shin pon tetiba terangsang.. hehehe

louie : kalo kat pingan x reti ar.. better beli yg vitage atau yg sedia siap...

karl : baru belajo ler

roxy : baru belajo arrr... x sempurna

Suf Steve said...

ya hampun

sudah terang lagi bersuluh

ko sukakan nyeh, set2 ABG BUNGA

apa kata ko vintage kan segenap ISI ruang rumah ko! luar n dalam

akaq! haruss boleh google map dari seberang...

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

dramatik keinggerisan sunggoh...yg pasti peti surat tu nampak inesen dgn latar kaler putih... =D hihihi

i'm shin... i'm inesen said...

sufi : aishh... takkan la semua nak bubuh bunga bunga ngerti...kan sarat lak... ala masuk kebun bunga... agak agak la kot yer pun

nuar : hahahaha... tu ar.. biasa photographer suka amik gambo karat karat camni...

Anonymous said...

wah wah shin...smpi ke Peti surat berbunga ni...VANTAGE sgt...


mIE...

b-boy said...

hahahaha..nasib baik xde orang cakap tangan tu lagi lawa..hik3 kalu ada...*pengsan

sHaH said...

eh!! cambest je..
nak try wat la..

adie said...

abis kalau satu muka bengkak bukan pemanis namanye,wah cantik lah bunga tu, mana nak dapat

i'm shin... i'm inesen said...

b-boy : mana lagi lawa.. tangan ke penangan?? ngee~

shah : cuber ler try bikin kalo berani..

adie : ala.. baru satu dua jer kan... yg penting jgn cuit cuit ler.. hmm decal sticker tu leh dpt kat Romantika.. Plaza Angsana.. tingkat atas sekali.. tp cpt sold out.. rajin rajin survey dan tanya ek

Anonymous said...

bleh tau x kt mane beli sticker corak vantage tu..:)