Thursday, September 10, 2009

cerita hari ke 20 puasa : satu peringatan


selamat pagi semuaaaaaaaaaaaaaa... hye kengkawan.. korang camne? dah rasaa mcm shin rasa tak?? alaaa.. rasa bedebar debar nak nyambut raya.. ngee~

aishhh apa la korang ni.. jenis x berperasaan tul kalo xde feel nak raya.. huh! shin sekarang langsung xde mood nak wat keje dahh.. makin kronik... dok bilang hari.. bila nak cuti.. hmm.. shin dah apply awal dah cuti raya ni... start 17hb ni sampai la 27hb.. ngee... seronoknyaaaaaaa dpt cuti lelama... korang plak.. lama ker cuti raya???

haaa.. back to topic entri... rasanya x perlu shin nak cite panjang lebar bab ni..sebabnya.. korang mesti dah belajo kat skolah.. then korang leh google.. apa tu Lailatul Qadar.. shin pun xmo la memandai mandai nak bersyarah kat sini kann.. tak pasal pasal korang boring lak... shin pon bukan nyer budak baik sgt.. cuma inesen jer...

shin cuma nak bagi peringatan dan bagi semangat kat korang... selamat mencari malam Lailatul Qadar ek... gunakan laa baki 10 @ 9 hari terakhir Ramadhan ni ngan sebaik baiknya... kurangkan aktiviti luar yg melekakan.. kalo sebelum ni korang asyik bebuka kat luar.. sampai lupa nak solat terawih.. stop la kejap ek... rugi tau... dalam setahun kita mengumpul dosa... masa Ramadhan ni la kita kumpul pahala yg berlipat ganda..

dan shin nak ingatkan kat kengkawan pasal zakat fitrah... jgn lupa ek kengkawan.. bagi sapa sapa yg mampu.. yg masih belum menunaikan zakat fitrah tahun ni.. harap korang jgn leka.. kalo bole... di segerakan.. supaya tak sempat.. ingatlah.. zakat ni bertujuan menyucikan harta kita.. di sampai kita membantu saudara sesama Islam yg berhak mendapat bantuan zakat.. so kalo korang kerja penat penat.. harta banyak.. tp harta tak berkat.. x suci.. pun x guna gak kan..

dan shin nak ingatkan lagi... selagi kita tak menunaikan zakat fitrah.. amalam puasa kita.. masih terawang awang.. tidak sampai pada Allah s.w.t hmmmm takkan la kita nak tanggung rasa rugi.. sebulan berpuasa.. tapi amalan tu tidak diterima.. sebab kita x bayar zakat fitrah.. sedangkan kita dalam keadaan yg berkemampuan... aishhh...



biasanya.. bila dah dekat ngan raya ni.. kebanyakkan umah kat kawasan tempat shin tinggal.. terang benderang ngan lampu pelita... lampu lap lip.. lampu lampu jalan sekali laa.. huhuh.. bukan kat umah jer... kat masjid pon ada.. cuma tahun ni.. masjid kat sini xde pasang pelita dah... minyak tanah mahal kot.. so depa pasang lampo jer.. sepanjang jalan.. sepanjang tangga... cantik... nanti ada masa shin try amik gambo ek..

walaupun banyak rumah rumah pasang pelita.. tp kurang berseri.. sbb xde kelibat bebudak main bunga api... asihhh dah pupus kot bebudak kat sini.. memasing dah beso.. dah tinggal jauh.. mana yg ada.. cuma cucu cucu jer.. tu pun x meriah sgt.. pasal bunga api xde jual secara terbuka.. x macam jaman shin kekecik.. meriahhhhh sgt...

kat umah shin pun ada pasang pelita tau.. hehehe.. babah beli tahun tahun lepas punya... still di jaga.. dan leh guna.. tp banyak banyak pelita.. shin paling suka pelita buluh.. dulu masa kekecik.. abang abang shin rajin wat pelita sendiri... dan pokok buluh senang jer nak cari.. kat belakang umah dah ada... x yah nak beli pelita.. cantik lak tu kalo dah siap...

sekarang ni.. xde sapa nak buat.. x kuasa heheheh.. lagipun mana lah nak cari pokok buluh lagi.. susah dah... aishhh rindu tul zaman tu...



hari ni shin dapat kad raya dari KesahDuniaLelaki (KDL).. blogger tersohor lagi sensasi.. mungkin bagi sesetengah orang ( yg bersalah )... blogger ni amat menakutkan.. hik hik.. mekasih ek encik KDL.. hampir seminggu baru sampai kad raya ni.. aishhh.. tapi x aci la.. dia sorang nak misteri misteri.. alamat x mo bagi.. aishh ngelat tul... hmm apesal duit raya x bagi sekali ek?? ngee~

psst : x sangka encik KDL.. macam orang lain gak.. tulis kad raya pun mcm orang lain gak.. hehehe.. sempat bagi kata kata yg baik untuk shin terangsang mencari quality hidup cewahh.. cayalah KDL

tp yg shin geram... ada ker patut.. penat penat shin wat peti surat cantik cantik.. siap letak decal sticker semua.. pakcik posmen tu x masukkan pon kad ni kat peti surat tu... dia just campak atas lantai kat luar umah.. ciss... malas la tu... mencik betul.. peti surat bebeso camtu tu pon x nampak ker?? geram geram geram...

hmm ok ar.. shin nak bagi peringatan sebelum tutup entri ari ni hehehe.. jgn lupa doa yg Nabi pesan kat Siti Aishah... dan Nabi tak pernah tetinggal doa ni pada malam malam Ramadhan.. korang pon baca lah ek..

Doa nya : '' Ya Allah.. Engkau lah Tuhan yang sangat pengampun lagi maha mulia, maka engkau kasih memberi keampunan, berilah aku keampunan pada malam ini ''

selamat meneruskan ibadah puasa ek.. sekian dulu~


rindu suasana kampong original yak camni...

pssst : ada lagi 9 hari lagi nak rayaaaaaaaa... bestnyer!

m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

9 comments:

mohd shamsul bahari said...

a ah la shin.. berdebar2 sangat tahun ni macam tahun2 yg lepas...

berdebar, gemuruh sume ada la.. ntah sempat siap ke x baju raya tahun..

tunggu dekat2 pg raya la kot baru kenfem debar tu leh ilang ke x (sambil siap2 pakai baju raya tahun lepas...)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

kemain 17hb dah start cuti...alang2 27hb tu hbis cuti,lanjutkan sampai 30hb shin...hihihihi =D

b-boy said...

makaih..awalnya cuti...wat kueh raya pe..?? ekekekke

i'm shin... i'm inesen said...

mohd shamsul : aishhh jgn riso.. semuanya ok... raya ni baju kita gerenti siap punya..

nuar : shin dah x leh nak pk pasal keje dahhhh huhuhu

b-boy : ler... cuti rehat2 la... buat penat yer wat kueh..

AzAz said...

bkn main lg... cutinya... dpt kd raya lg tu... sy dpt kad kut email je... huhuhu... dh xde sapa pun nak kasi kad ikut pos :(

PS: shin prnh jumpa ke dgn KDL tu? face 2 face?

AzAz said...

''dan shin nak ingatkan lagi... selagi kita tak menunaikan zakat fitrah.. amalam puasa kita.. ''

amalam = amalan

biasalah 2, jgn mrh ye teruskan menulis...

i'm shin... i'm inesen said...

azaz : KDL?? ngee.... naper azaz minat dia ek?? hmm iyer ler byk sgt typo sori sori

AzAz said...

uuiiihh... tlg le seket ye shin, klu nk carik calon bf pon shin pn dh cukup ...ooopppsss....

xdelah cuma nak tau camner rupa dia, sb dok baca, mcm presis turn dr langit aje bunyinya... tul ker?

i'm shin... i'm inesen said...

azaz : misteri.. menarik.. menyenangkan...