Saturday, September 5, 2009

cerita hari ke 15 puasa : tips bangun sahur

haa kengkawan.. kita dah pun masuk hari ke 15 puasa... hmm.. camne?? masih liat lagik nak bangun sahur??? atopon ada kengkawan shin memang x suka bangun sahur.. malah ada yang dari awal Ramadhan x penah bersahur.. aishhh... awat lagu tu... ish ish ish... rugi ek..

dah 15 Ramadhan ni.. korang dah settlekan bayar zakat... hmm kalo ada masa hari ni.. pi la ek.. kot kot masa korang dok shoping raya.... ada nampak amil yang bertauliah tu.. tunaikan lah kewajipan zakat fitrah ek..

kengkawan nak tau! bersahur adalah merupakan salah satu amalan penting di bulan Ramadan. Terdapat banyak hadis nabi yang sahih yang menekankan tentang betapa pentingnya umat Islam bersahur. haa tengok tu.. bila Nabi dah kata.. maksudnya.. kalo kita bikin.. kira.. kita dah ikut sunnah nabi.. kan kan!

meh dengar sini.. antara hadis nabi yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmizi, Nasai dan Ibn Majah, nabi pernah bersabda, "Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada keberkatan." Dalam hadis ini bersahur dikaitkan dengan keberkatan. Keberkatan bermaksud rahmat, kebaikan serta restu Ilahi. So, kalo kita nak amalan puasa kita lebih diberkati.. kenalah bersahur yer! Jangan cipta banyak alasan...

then dalam riwayat yang lain oleh Muslim, Ahmad, Abu Daud, Tirmizi, Nasai, nabi bersabda lagi, "Sesungguhnya perbezaan antara puasa kita dengan ahli kitab ialah makan sahur." Begitulah status kepentingan bersahur sehingga ia menjadi perbezaan antara puasa umat Islam dengan ahli kitab.

namun.. ada juga di antara kengkawan kita yg suka bersahur awal... dengan alasan.. mudah.. nanti x perlu bangun sahur jam 5 pagi. tengah syok tido... x kuasa nak bangun.. so.. diaorg bersahur awal... hmmm bagi shin.. sapa sapa yg sahur jam 12 tgh malam.. 2-3 pagi tu.. bukan bersahur namanya... itu makan tengah malam ngee~

kata nabi "Sentiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mana mereka melewatkan sahur dan menyegerakan berbuka puasa." ... haaa dengar tu... nabi suruh kita melewatkan sahur.. mesti ada sebabnya kannn..

korang nak tau kenapa nabi suruh kita melewatkan sahur??? haaaaa dengar ni.. penekanan nabi agar sahur dilewatkan dan tidak diabaikan amat signifikan lagi saintifik kerana ia menepati waktu bersarapan pagi. Kajian semasa menunjukkan makanan yang paling utama dalam masa 24 jam ialah sarapan pagi. Sarapan pagi adalah amat penting untuk memelihara kesihatan seseorang berbanding mengambil makanan pada waktu yang lain. Kajian yang dilakukan oleh Dr. Mark Pereira dan rakan-rakannya dari Pusat Perubatan Harvard mendapati, mereka yang tidak bersarapan pagi berisiko tinggi menjadi gemuk, mendapat sakit jantung dan menghidap penyakit kencing manis.

hal ini menjadi lebih penting ke atas kanak-kanak yang berpuasa kerana kesan meninggalkan sarapan pagi ke atas kanak-kanak adalah lebih negatif disebabkan tubuh mereka yang kecil. Kajian-kajian terkini menunjukkan apabila glukosa dalam darah menurun selepas bangun dari tidur dan keadaan ini berterusan kerana tidak bersarapan pagi, kanak-kanak akan menghadapi masalah memberi tumpuan kepada pelajaran.

so korang dah tau kann.. pentingnya bersahur.. dan melambatkan sahur.... haaa.. ni baru cerita pasal sahur... belum masuk bab kejutkan orang yg liat bangun sahur huhuhu...


bila masuk bab kejutkan orang lain bangun sahur ni... macam macam kes ada.. huhuhu.. bagi diri sendiri yg dah biasa bangun pagi.. tanpa perlu di kejutkan.. mungkin xde jadi masalah untuk bangun sahur.. apatah lagi.. dari awal awal Ramadhan kita dah biasa bangun sahur.. so InsyaAllah.. timing tu jadi tetap.. kalo biasanya kita pasal alarm.. andai satu hari terlupa.. InsyAllah.. dengan kuasa Allah.. kita akan terjaga ngan sendirinya.. kecuali.. kalo dah Allah bagi kita rasa ngantok yang amat sangat.. tu x dapek nak ditolong.. ngee~


kekadang kita pon rasa sakit hati.. bila dengar mak kita dok ulang ulang panggil nama adik kita.. abang kita... kakak kita.. abah kita... diaorg wat derk jer... makin sedap tido.. mak kita pun x letih plak dok teriak pepagi buta... kalo umah dua-tiga tingkat.. x letih dia memanjat tangga semata mata nak kejutkan orang lain bangun sahur.. x kesian sungguh... aishh kalo kita yg kejutkan.. sure x sesabar macam mak kita kannn!


kalau pun dah kejut.. kekadang geram ada... nak gelak pun ada.. bila adik adik kita... kadang2 ahli keluarga kita yg dah beso beso pun .. perangai ntah apa apa... nanti bole plak diaorg landing2 kat sofa dulu... berjalan sambil mata pejam...sampai terhantuk kat dinding pon ada.. dah jadi mcm tu pun x mau bangun gak.. yang duduk lama lama dalam bilik air pun ada.. bukan dia nak basuh muka.. duduk mencangkung tido... aishhhh... camne la mak korang x kena darah tinggi kan...

lagi nyampah.. nak makan pun leh tido.. geram geram geram

then shin pon google google la... kot kot ada tips camne nak kejutkan orang yg liat bangun sahur... jom kita baca.. kot kot leh pratikkan lepas ni...

Kalau nak kejutkan orang sahur..cam ni antara caranya..
1. pegang anak jari kiri/kanan, panggil nama dia perlahan lahan..
2. sentuh bahu org tu & goyangkan perlahan lahan, panggil nama dia..
3. renjis air kat muka dia...sambil panggil nama dia...
4. tampar tampar manja pipi dia..sambil panggil nama dia...

tp kalau still tak ada effect..
1. jerit nama dia kuat kuat...
2. gigit ibu jari kaki dia..cam antu toyol gigit
3. simbah air sebaldi...kalau boleh air rendam baju dalam korang
4. tarik rambut dia sampai jatuh dari tilam
5. goyang badan dia kuat2 then jerit sekuat ati
6. jerit api! api! api!
7. letak kfc ke mcd sebelah hidung dia..

tapi kalau still tak ada effect gak.. masih berdegil..
1. pegi kat telinga dia, sebut maa rabbuka! seru nama dia byk kali
2. pegi kat dia, pasangkan mp3 surah yassin!
3. pasang mp3 takbir raya.. kunun dah pagi raya laa.. hahaha

apa macam.. korang berani ker nak kejutkan org lain bangun sahur ngan cara camni?? hehehe... haaa apa lagik.. selamat mencoba ek... sekian.. jumpa lagi~

pssst : heyyy lagi 14 hari lagi nak raya... yeah yeah! x sabo ar..

m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

6 comments:

lanz_evo7 said...

erm...kte kalo ble nk lama dlm bulan pose. ni x nk raye cepat.

i'm shin... i'm inesen said...

saddap u!

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

hikhikhik...lucu komen di atas =D

manfaatkan waktu bersahur sebaiknya =) paling tak, mkn secubit pn x kisah ambil berkat... =D

Suf Steve said...

nyeh

mek suka buat AKSI (mas idayu) membatalkan air sembahyang dgn laki mek bila nak kezutkan dia bangun makan sahur!

haruskan bermanja2 gituh!
harus ko nak tulis geget jer telor kawan kan, tapi motif tak berani.
coverina di bulam poser gituh!!!

i'm shin... i'm inesen said...

nuar : ngee... jom amik berkat sesama

sufi : aishh... x de nyer shin terpikir nak tulis geget geget tu... i'm inesen

Bicarafiq™ said...

kelakar gambar budak tido tu haha