Thursday, September 3, 2009

cerita hari ke 13 puasa : Alkisah - 'Saya terlupa baca niat'


KUALA LUMPUR - Tindakan tiga sekawan yang ponteng puasa dengan memakan nasi lemak di kawasan terbuka dalam gerai berhampiran Kompleks Wilayah di sini semalam akhirnya memalukan diri sendiri.

Semuanya bermula apabila mereka tengah asyik menikmati sarapan sebelum dihampiri beberapa orang anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) pada kira-kira pukul 11 pagi.

Dalam keadaan terkejut, seorang daripada mereka bertindak meninggalkan dua rakannya itu dan terus menghilangkan diri di tengah-tengah kesibukan orang ramai.

larikkkkkkkkkkkk...

Ketua Penolong Pengarah Kanan Jawi, Zainul Abidin Mat Noor berkata, dua lagi lelaki itu berjaya ditangkap dan mereka adalah antara 15 umat Islam termasuk seorang wanita yang ditahan dalam operasi pemantauan dan pencegahan sempena Ramadan.

"Semasa ditahan, seorang lelaki memberi alasan terlupa membaca niat puasa," ujarnya pada sidang media selepas mengetuai operasi selama enam jam semalam.



lelaki1 : ampunnn bang.. saya lupa niat la bang.. tak sahur pagi tadi..

lelaki2 : eh saya betul betul tak perasan. dah masuk bulan puasa ek?


-end-


aishhh memalukan.. menyampahkan.. menggeramkan.. kot yer pun tak puasa.. apa ke pasal nak sesuka hati diaorg ni selamber makan.. kat kawasan terbuka plak tu..

yg penjual pun satu... tak reti reti puasa agaknya.. ntah ntah ngan penjual makanan tu sekali tak puasa... lagi sakit hati.. kalo penjual tu puasa.. tp bersubahat ngan orang yang tak puasa.. apa kesss la... sia sia jer puasa...

kalo dah beso beso camni tak puasa.. macam mana nak tunjuk teladan yang baik kat isteri atau anak anak.. atau adik adik.. atau kepada orang bukan Islam yg tertarik kat agama kita... susah sangat ker nak puasa???

dah la x puasa... time nak raya.. orang orang yg tak puasa ni pon nak join.. malah ada yg over acting.. berlebih lebih meriah.. aishhh... xde maknanya.. x rasa segan ker... layak ker?? Upin Ipin yg umo 5 tahun pun pandai dan tahan puasa.. ni kan plak dah tua bangka..

insiden ni mengingatkan balik zaman shin sekolah menengah dulu.. tak silap dalam tingkatan 2-3 macam tu ar... shin skolah petang masa tu... then tengah dok dengar apa cikgu ajar kat depan.. tetiba ada budak ketuk pintu nak masuk dalam kelas... asihh mcm kenal jer mamat tu.. Mohd Nizam nama dia... ngan sorang lagi kawan dia shin x kenal.. Mohd Nizam ni umo dia tua setahun dari shin... blur la.. pesal mamat ni masuk kelas orang lain plak...

alkisahnya.. diaorg ni tertangkap makan kat belakang surau sekolah.. perghh sengal sgt... pastu.. kantoi.. then kat leher diaorg tergantung roti (mungkin ada cikgu disiplin yg bikin camtu )....

pastu diaorg kena cakap la... ''hari ini saya tak puasa.. bla bla bla ( x berapa ingat la )''..then diaorg berjanji takkan ponteng puasa..

diaorg kena masuk kesemua kelas yang ada kat skolah shin tu.. haaa.. rasain.. kalo tak rasa malu.. mmg jenis muka tak tahu malu la jawabnya...

sekarang ni Mohd Nizam dah kahwin.. dah beso dah... dah tua... ( shin muda lagik ) ngee... dah lama x nampak dia... hehehe kalo nampak dia.. mesti teringat insiden tu.. hope dia jadikan iktibar.. jgn makan di tempat terbuka kalo tak puasa.. lagi bagus.. jangan poteng puasa..

semoga kita semua terus sihat sejahtera... then dapat la meneruskan ibadah puasa sampai ke penghujungnya... kita berpuasa dengan yang terbaik.. seolah olah.. kita tak akan jumpa lagi bulan Ramadhan pada masa yang akan datang...

sekian~

pssst : ada lagi 16 hari lagi nak rayer.... ish ish ish... seronoknya~


m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

Anonymous said...

sian nyer bdk Nizam tu...ape lah dia rasa masa tu ek..huhuhu
org masa sekolah rendah suka puasa sekerat hari huhuhu balik jer sekolah terus mkn tp biler dh masuk sekolah menengah...dh start berpuasa penuh ..sehari dua ponteng tu masa tgktn 1 and 2 jer hehehe


mIE...

I am Karl said...

shin pose tak?

wah dh counting raya.. haha

btw, if shin rajin, do vote for d 10 most interesting entries kat blog karl

poyo kan? haha

i'm shin... i'm inesen said...

mie : siannnn?? aiyoo... rasain!

karl : aishhh InsyaAllah puasa la... hmm karl poyo skit skit hahahaah

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

spatotnya la ni, org yg tak pose tuh...tayang muka dia kat depan KOSMO...puas ati kan shin kan... =D