Friday, September 11, 2009

cerita hari ke 21 puasa : kawan bukan lawan


hmmm.. tetiba jer.. perbalahan antara rakyat Indonesia vs rakyat Malaysia makin kronik.. lagi insiden yg mampu menggugat keharomonian nusantara.. keamanan... dan yg penting.. permusuhan kita sesama saudara seagama... hanya kerana isu tertentu.. semuanya jadi perdebatan dan pergaduhan.. aishhhh dalam bulan Ramadhan pun nak timbulkan huru hara.. isk x patut x patut..

kalo kita tengok berita... baca paper.. baca blog, tengok komen komen kat youtube... banyak la unsur unsur pergaduhan ada.. x kisah la sapa mulakan dulu.. makin lama makin teruk.. aishhh naper ek jadi camtu..

semuanya satu pihak jer nak rasa betul... semunya nak dia jer yg hebat.. padahal.. kita cuma menumpang jer kat dunia ni.. rejeki semua hak milik Allah... sama sama la kongsi..

x nafikan la.. ramai rakyat seberang ada kat Malaysia ni.. tp kalo xde diaorg.. ada ker orang Malaysia yg nak keje kebun? nak keje buruh kasar? nak jadi orang gaji?? ader ker??? tu baru contoh yg sedikit... pastu nak cakap diaorg ni timbulkan banyak kes jenayah... abis tu orang kita semua baik baik belaka ker???

ntah ntah... ada di antara kita.. keturunannya.. ramai yg berasal dari Indonesia... so.. apa la sangat nak gado gado kan... semuanya bersauara..

jangan sampai satu masa nanti... dari perang mulut.. jadi perang lain la plak.. aishhh takmo la jadi macam tu ek... kita kena saling betolak ansur.. hormat menghormati.. andaikata negara kita di landa musibah.. tentunya negara jiran paling dekat la selalunya akan hulur bantuan.. so kalo awal awal dah gado.. camne la nak tolong menolong bila ada kesusahan nanti..

sempena bulan Ramadhan ni.. marilah kita mendoakan kesejahteraan untuk semua orang.. jangan gado gado.. nak kita jangan babitkan diri ngan menokok tambah kalo ada benda benda yg melibatkan pergadohan antara orang kita ngan orang Indonesia.. x kira la kat blog ker.. kat youtube ker.. kat mana mana jer la ek..

sekian~

pssst : ada 8 ari lagi nak raya.... so baik kita bermaaf maafan jer la ek 'INSAN BERSATU MEMBINA UMMAH'

* i'm shin.. i'm inesen

8 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

entah2 dalang isu indonesia-malaysia motifnya bagi membalahkan 2 2 agama yg rata2 org islam ni dbuat oleh pihak2 tertentu yg envy thdp islam itu sendiri...

barangkali...

dipercikkan hal2 sensitif mlibatkan 2 negara utk semarakkan lagi...lebih2 lg isu hakmilik kebudayaan...

Anonymous said...

hmm..bukan nak menuduh tp isu ni start bila pihak sana yang provok dulu..org malaysia maintain jerr...sumanya gara2 produksi singapor yang wat tentang kebudayaan malaysia

~ujicham~ said...

shin sesuai jd duata keamanan lah.

i'm shin... i'm inesen said...

nuar : kebarangkalian... hmm..

mr x : camne ngan faktor media massa.. kira depa ni pun penyumbang berbalahan gak ker?? internet lagi laaa.. xleh nak ckp..

uji : semua org wajib jaga keamaan sejagat.. itu salah satu tugas lain kita sebagai khalifah di muka bumi.. bukan memecah belahkan lagi keadaan...

{lumut} said...

bagus kau pk pasal ni..
aku pon pk..
tp aku xleh buat pape..
ape yg aku leh buat..
senyum dekat itu minah n mat2 indon tanda aku syg mereka..

boleh ker cmtuh?erk..
nak kad raye...hehe

AzAz said...

apa pun mrk yg melampau, dh dok menari atas kepala...

tapi sy tau itu cuma segelintir aje dri mereka, yg mana otaknya lbh kecil dr otak cicak...

malah pekerja Indon kt sini pun bahasakan diri mrk sbg INDON, x plak depa melatah bila org kita panggil mrk INDON...

org Indon kt Indon aje yg melatah, pas tu panggil kita MALINGSIAL... patut ker?

i'm shin... i'm inesen said...

lumut : mestilah la pk.. budak inesen mcm shin ni.. x suka gado gado.. suka hidup aman sentosa.. dunia akhirat

azaz : depa panggil Malingsial ker.. apa nama sekali pun.. naper ek.. shin x rasa apa.. sbb buat apa nak mencederakan hati ngan menanam rasa benci...rasa nak marah marah... aishh kesihatan kena jaga.. kang tetiba darah tinggi lak.. bila kita asyik mencipta huru hara.. sibuk mencebut.. rajin hasad dengki.. dan yg sewaktu denganya.. nanti hati kita mudah rosak.. so.. bila dah rosak.. kualiti untuk kita terus hidup kat muka bumi ni dah xde.. hanya semata mata jadi perosak yg sesuai DIHAPUSKAN.. ngee~

* ada kala bediam itu lebih baik.. jika ada orang ajak bergadoh atau mengajak ke arah kejahatan.. katakan pada mereka.. SESUNGGUHNYA AKU SEDANG BERPUASA~

Louie Terbang Tinggi-Tinggi said...

bantu membantu asas kejayaan..yeah..jangan gegaduh.