Wednesday, August 19, 2009

berkerja sambil berniaga


hye kengkawan... korang wat pe tu??? haa.. i'm back... nak dengar cerita tak?? haaa duduk duduk duduk... hari ni shin nak citer pasal bebudak kat tempat keje shin yg tak reti dok diam.. sambil bekerja.. sambil berniaga ngee... aish aishhh apa nak jadi ngan diaorg ni kan... x cukup kerja ker apa... atau memang kurang kerja tu yg sempat nak berbisnes.. ish ish ish..

sekarang ni tengan aktif jualan bermusim.. ngee.. kuih raya la apa lagi... nanti bila dah masuk bulan puasa lak... ada jer yg dok jual mercun.. besh besh... x sabo nak habiskan duit beli mercun hik hik... tapi... apa yg shin tepek gambo kat bawah ni... memang bisnes turun terurun... ada yg baru berkecimpung.. ada yg dah otai... even dah penah kantoi ngan bos hehehehe



1) hah yak ni... shin punya katalog... memang saje letak atas meja ler... time bos xde... so.. sesapa yg lalu lalang tu... leh la benti jap.. jenguk jenguk apa yg bole beli... cuma katalog Tupperware jer kawan shin punya.. hmm shin baru jer join benda alah ni.. baru nak masuk 3 bulan.. sebenonya dah ada otai otai yg jual benda alah ni kat opis... ada gak yg lazer shin dok cakap shin ni potong jalan.. aishhh panas gak telinga... sib baek ada yg backing.. '' sapa bagi service baik.. itu yg pelanggan cari '' ... so xde istilah potong jalan ler.. kan kan.. i'm inesen... x main la potong potong jalan ni...

banyak la katalog lain yg bebudak lain pun ada jual.. Nutrimetics, Amway, Cosway, One Drops.. lagi apa ek.. Giacomo, mcm mcm lagi la.. kalo takde keje.. time boring boring ni.. bole jadi bahan gak...hilangkan ngantok..


laci atas

laci bawah

2) hah... yak ni sorang lagi member kitaorg yg dok bisnes makanan tak berkhasiat.. huhuhu.. dia ni orang lama kat tempat keje kitaorg.. kekadang bekalan x mencukupi.. selalu sold out.. huhuhu... kekadang yg dah rasa xpired pun ada... dia plak jenis muka selamba.. apa org nak kata pi lantak.. xde hal... even dah kantoi.. tp kekadang engineer kitaorg rajin gak beli.. even dpn bos.. dok x bagi kitaorg berjual beli kat tempat keje... cover ler tu... hmmm mungkin ngan bisnes ni kawan shin ni dapat pi Haji hehehe dan gossip terbaru... dia akan berkahwin kali ke 2 tak lama lagi aishhh.. lepas raya kot.. rejeki jual jajan agaknya..

murah jer jajan ni.. paling murah 20 sen... dan paling mahal singgit.. tu pun halwa rozell jer.. yg lain lain average 50 sen jer.. murah kan... so diaorg leh la beli jajan tu.. sambil tengok katalog shin.. leh oder sekali... perkhidmatan pen akan di sediakan tak lama lagi..



3) haaa agak agak haus lepas makan jajan sambil tengok katalog shin tu.. jangan risau.. ada member kitaorg yg dok jual air kotak... hmm Rm 1.50 sekotak.. pilih jer apa perisa nak.. yg penting.. jangan x bayo udah ler...



4) bagi yg suka merokok.. haaa..kehabisan stok? x sempat pi kodai? xde hal.. ada member kitaorg yg dok bisnes jual rokok... tp shin x pasti baper hinggit sekotak.. hehehe sbb shin bukan perokok lagi daaa... sambil tengok katalog shin.. bole la makan jajan.. kalo haus minum air kotak.. then sambil merokok pun leh tengok katalog kan kan... pastu ringan ringan kan tangan.. amik pen.. oder laa apa lagik...



5) haaa.. kalo sebelum ni masa musim buah buahan... budak ni sibuk jual buah berambut... buah dipulas dia tu... kali ni.. bila dah abis musim.. dia jual ubi la plak.. huhuhu yg penting.. laku sangat sangat... sekilo singgit.. mau nya tak laku... so bole la beli.. bawak balik umah.. goreng ker.. rebus ker... esoknya bawak pi kerja.. leh makan makan sambil tengok katalog shin ek.. sambil sambil oder sekali...

moral of the story... bisnes diaorg ni.. saling bersangkut paut ngan bisnes katalog shin... haa.. kitaorg buat mcm sistem barter ler.. aku beli barang ko.. ko beli barang aku... mcm tu la kaedahnya... hehehehe.. ok tak??

yg bagusnya.. diaorg berbisnes ngan etika saling percaya.. di sediakan tabung la kat dalam laci tu.. sapa dah beli.. pandai pandai la bayo.. dan kalo ada baki.. pandai pandai la amik sendiri... even kekadang shin dengo.. ada yg short skit hehehe.. nak wat camne kan... sib baik shin nyer katalog x de sistem saling percaya ni... ko dah oder.. kena bayo... even lambat skit pun xper... yg penting jgn cancel cancel.. memang akan di banned seumo hidup... promosi akan segera di jalan kan.. si anu lambat bayo.. si anu suka oder tapi cancel.. si anu suka ambik barang tp xmo bayo... hahahahah.. kat sini jangan main main... ader yg menyampaikan.. so shin mmg berati rati ngan bebudak yg dah di black listkan.. dah ada yg nyampaikan kat shin.. shin bersangka baik.. takat dengar dengar jer la diaorg dok cite.. tp memang kalo bebudak yg di black list tu oder.. shin ignore jer hehehehe i'm inesen..

ada gak bisnes kengkawan shin... yg x sempat shin snap snap... mcm utk bekfes pagi... kuih kuih... utk makan tgh ari... nasik dagang.. nasik kerabu.. nasik lemak berlauk... then ada jualan tudung... jualan bundle... jual top up hp... hahhh macam macam lagik.. sonok weii keje sini hehehehehe

so tempat korang lak.. ada ker yg sambil kerja.. diaorg berbisnes gak?? ader ker ader ker??? sekian dulu ek~

m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

10 comments:

Kirr_rule said...

mak oi.. tmpt keje da mcm kedai serbanika best tu.. sambil keje bole mengunyah2 huhuhu.. lau opis jeck ad jgk kn best? huhu da le busan keje kt sini sb sorunk jer melayu huhu..

b-boy said...

gegeh bisnes..tp memang betul..income memang banyak..like my mom and dad..jual kerepek kat tempat keje diorg (klinik) sehari seratus hengget tu..kalu sebulan kira2 la sendiri.. tp skang dah xjual dah..dgr kate ade pendengki...ntah laaa...but I'm still inesyen..muahahahaha

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

ya hampon! laci tu dah serupa jadi poket doraemon =P

tengku_fir21 said...

haaha
dutch lady

Suf Steve said...

nyeh! mek suker konsep perniagaan ala SME di tempat kerja.

motif kan ko jual alat solek, sambil2 ko pun tenyeh gincu di molot!

ber_uwang said...

uh uh keretek pon ade... supermarket ke opis tu

fahruzzaman.Ismail said...

perrrgh...ubi kayu pun da.dh cm pasar tani ni.hehehe

i'm shin... i'm inesen said...

kerul : tu ar.. jgn masa bulan puasa nanti ada yg dok membeli gak udah ler..

boy : wahh kaya jual kepek sehari seratus.. kalo dah sebulan mau beratus ratus dapat

nuar : hik hik... Doremon pun terkejut tengok ek

fir : awat?? x minat dutch lady ek... ish ish.. emak kata.. susu baik utk tulang dan gigi agar sihat dan kuat

sufi : mmg la peniagaaan alat solek ni lebih pada pompuan.. tp faktor keterampilan yg inesen, faktor pujukan maut.. promote barang.. mungkin tu kelebihan pada orang orang lelaki yg inesen.. mcm shin hahahaha... so jual benda alah ni.. x perlu la nak bersolek sekali.. just jual dan pungut hutang..ngerti!!

beruwang : baru mini market.. lom tahap super market.. next time la kot.. pastu jadi hyper market

fahruzzaman : tu shin x snap lagi diaorg jual pucuk ubi hehehe x sempat nak snap.. dah habis jual..

lanz_evo7 said...

org melayu mmg suke mcm 2..
meniaga kecil2lan,mcm biskut chipsmore pun ada.senang nk handle,x berani nk bukak perniagaan besar.
org cina jer ler yg akan menguasai nye!! huk..

i'm shin... i'm inesen said...

lanz : betul betul.. modal xde.. lagi plak... takut nak pinjam Ah-Long la...dan kita org Islam xde istilah bunuh diri utk dapatkan Insurans.. ops