Thursday, August 20, 2009

Niat Ramadhan


haa kengkawan.. kita semakin hampir dengan bulan Ramadhan.. tinggal lagi beberapa hari jer lagi kan nak puasa... aishh cam x caya jer... seronoknya..

shin rasa satu kelainan bila masuk bulan Ramadhan ni.. rasa seronoknya lain macam... hmm masa ni la family shin akan berkumpul makan satu meja time berbuka puasa.. jarang tul nak tengok makan sama sama pada hari biasa... amalan amalan lain x perlu la shin sebut kan kat sini... cukupkan shin katakan yg shin rasa seronok sgt...

bagi shin..( ini adalah pendapat diri shin sendiri )... bulan Ramadhan adalah bulan di mana kebanyakkan umat Islam.. termasuk la diri shin sendiri... kita jadikan bulan mengumpul pahala sebanyak mungkin... dengan berpuasa semestinya... bersolat tarawikh.. bersedekah dan macam macam lagi la.. sebab bulan ini di mana setiap amalan, pahalanya akan di lipat gandakan oleh Allah s.w.t.

bagi shin... kalo orang lain berazam tiap kali datangnya tahun baru... tp bulan Ramadhan adalah bulan paling sesuai kita berazam.. haaa mcm mana tu kan.... camni...

time ni la shin berazam.. nak berpuasa dengar erti sebenar sebenar puasa.. bukan takat lapar dahaga jer...

-shin berazam xmo tinggal solat, xmo sesuka hati ponteng,
-shin berazam tak mo buat benda benda yg bole mengurangkan pahala puasa,
-shin berazam bila masuk internet tu x kan terjebat tengok benda benda yg merosakkan pahala puasa.. tak kisah la siang ker malam...
-shin berazam tak mau cakap benda benda yg sia sia.. kalo kat tempat kerja tu shin akan lebih banyak duduk diam diam jer...
-shin berazam nak jadi budak baik, xmo derhaka kat parent shin,
-shin berazam nak buat macam macam benda yg baik yg shin mampu sepanjang Ramadhan ni..
-shin berazam nak jadi positif.. xde pk pelik pelik..

haaaa banyak la azam tu.. tiap tahun mcm tu... kekadang kantoi gak... tp Alhamdulillah setakat ni.. shin puasa penuh... kalo bole nak Allah bagi shin kesihatan yg bagus bagus untuk shin selesa berpuasa.. dan juga Allah pelihara kesihatan dan keselamtan ahli keluarga shin.. kawan kawan shin.. korang semua.. dan umat Islam seluruh dunia...

ok kali ni shin nak cite pasal niat berpuasa... haaaaaaa.. bukan shin nak tunjuk pandai.. tapi inilah yg shin belajar jaman sekolah dulu.. ini yg Ustaz shin ajar.. nak shin nak share share kat kengkawan..

berkenaan ngan niat puasa.. sepakat mazhab mazhab Shafi'e, Maliki, Hanafi dan Hambali... wajib berniat Ramadhan pada waktu MALAM.. hah ingat tu... berniat sebelum masuknya waktu fajar..
persoalannya... adakah memadai kita berniat sekali untuk sebulan Ramadhan pada malam pertama Ramadhan atau pun kita berniat tiap tiap malam... haaa ni yg selalu kita rasa mcm confuse..

mengikut mazhab Shafi'e, Hanafi dan Hambali.. sepakat mengatakan wajib kita berniat tiap tiap malam... manakalah mazhab Maliki memandai berniat pada malam pertama Ramadhan sahaja..
ulama ulama mazhab Shafi'e berkata.. sunat kita bertaklik mazhab Maliki iaitu kita berniat sekali sahaja untuk puasa sebulan penuh pada malam pertama Ramadhan..

lafaz niatnya : ''Sahaja aku berniat menunaikan puasa Ramadhan sebulan penuh tahun ini kerana Allah Taala ''

dan kita disuruh pula berniat pada malam malam yang lain juga setiap hari sepanjang bulan Ramadhan...

lafaz niatnya : ''Sahaja aku berniat menunaikan puasa Ramadhan esok hari pada tahun ini kerana Allah Taala''

so kalo kita terlupa nak berniat pada hari hari tertentu.. so kira puasa kita masih sah la... haa.. jgn malas malas berniat puasa tiap tiap malam ek.. so kalo kita xmo lupa.. lepas kita solat Maghrib ker.. solat Isya' ker.. kita biasakan berdoa pada masa ini tiap tipa hari.. sure tak terlupa ek...

kalo bagi orang perempuan yg datang haid pada hari pertama Ramadhan.. contohnya hari ke 4 Ramadhan baru dia suci dari haid.. maka hari ke 4 tu di kira macam hari pertama Ramadhan la.. so bole la diniat mcm yg di beritahu tadi.. niat sebulan Ramadhan.. dan di ikuti dengan niat setiap hari...

disamping tu kita disuruh mengamalkan doa yg Nabi pesan pada Siti Aishah dan Siti Aishah mengatakan Nabi x pernah tinggal doa ini pada malam malam Ramadhan..

''Ya ALLAH.. engkau lah Tuhan yang sangat mengampun lagi maha mulia, maka engkau kasih memberi keampunan, berilah keampuan aku pada malam ini''

inilah doa yang Nabi Muhammad baca berulang ulang pada bulan Ramadhan... semoga kita pun amalkan ek...

sekian dulu ek kengkawan... jumpa lagi

pssst : ni jadual berbuka puasa bagi kawasan kawasan di negeri Johor.. kalo x clear bagitau ek.. so korang leh la copy.. print.. bagi kat ahli keluarga.. bagi bf.. bagi gf... bagi scandal.. ngee~

m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

12 comments:

lanz_evo7 said...

slmt mymbut bulan ramadan..
al-mubarak.
jgn jdi penganti sytan.. :)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

selamat menyambut bulan ibadah shin...mmg tak salah kita excited nantikan bulan mulia nih malah patut kita berbangga sbb ternanti-nantikannya =D

b-boy said...

bagus azam tu harap berkekalan la sehingga bulan and tahun2 berikutnya..jangan ramadhan jerkk.. hek3.. btw I'm stil inesyenn..muahahahha

p/s: wat la pop-up window untuk comment side nie..senang sikit rasanya...huhuhu

i'm shin... i'm inesen said...

lanz : sila sematkan ayat ayat anda tu dalam hati ek... heheeheh ingat!!!!

nuar : selamat berpuasa ek~

b-boy : x reti wat le encik.. i'm inesen

tengku_fir21 said...

owwhh
azam yg baguz utk ose tahun nie..
cabaran bermula pada 1 romadhan ok
selamat berpuasa

i'm shin... i'm inesen said...

fir : selamat berpuasa gak ek

PrinZeAlfiE said...

semoga ramadhan kali ini lebih bermakna..

Anonymous said...

selamat menyambut bulan ramadhan~~

kite pon berazam cm abg shin gak~~

-bmy-

i'm shin... i'm inesen said...

alfie : InsyaAllah..

bmy : hmmm shin jer.. x yah abg abg.. bagus.. berazam sama sama.. selamat berpuasa ek

Anonymous said...

thanks Shin mengingatkan org pasal niat pose sebulan...baru ptg tadi duk pikir cm mane bunyi niat pose ramadhan sebulan ni dh lupa huhuhu..btw..semoga azam Shin tu terlaksana yer..
mudah²an murah gak rejeki bln pose ni


mIE...

i'm shin... i'm inesen said...

mie : lupa lupa tu biasa ler.. as long as niat tu .. puasa Ramadhan.. kerana Allah.. sure niat tu di terima.. yg penting jgn was was... berniat dalam bahasa melayu.. dalam hati... dah di kira niat kan..

KakaXY said...

Selamat berpuasa Shin Inesen Innershine
Semoga Ramadhan kali ini akan lebih bererti
Berpuasa bukan setakat menahan lapar dan dahaga, tetapi lebih daripada itu..hehehe
Lu pikir la sendiri