Saturday, August 22, 2009

cerita hari pertama puasa part 1


hye kengkawan... korang wat pe tu??? haaaaaaaa... melepek jer satu hari ni ek.. tido tido tido... aishh x elok ek.. tido tu boleh.. tp bukan lebey lebey.. sampai kita puasa xde rasa lapo.. aishh... wake up wake up~

camne 1st day puasa korang... seronok??? hehehe kebetulan hari cuti gak kan.. mesti ada yg dah sampai kat kampong korang... dan ada yg dok pi shoping shoping.. aisshhh.. penat ler nak jalan jalan time puasa.. nanti haus hehehe.. kalo sblm ni korang dah belatih puasa sblm masuk bulan Ramadhan.. mesti korang x letih.. mesti x terperanjat perut tu... dan maybe ada yg tetiba x sihat.. demam.. shin doakan cepat cepat sembuh yer!!

haaa tempat korang ada bazar Ramadhan tak??? seronokkan kalo ada bazar Ramadhan ni.. kalo tempat shin.. time puasa ni jer la baru jumpa... meriah.. ramai orang...


ni bazar tempat shin.. besebelahan ngan surau

bukan jer kat bazar.. kalo naik moto tu.. kiri kanan jalan.. kat simpang simpang.. bukan maen ramai lagi orang dok berjual.. yg pembeli pun ramai gak... kalo hari hari biasa jalan kat kampong ni lengang jer.. tp la ni.. sesak.. maybe ari cuti kot.. anak anak. .. cucu cucu semua balik.. tu pasal jem... aishhh seronok tengok..

kekadang kat bazar Ramadhan ni.. tetiba kita terjumpa kawan sekolah kita.. yg dah lama kita x jumpa... tengok tengok dah berubah saiz badan dia.. bentuk muka dia.. hehehe dah boncit.. dah ada anak... shin jer maintain inesen dan kecik heheheh

tp selalu nya shin elak ar kalo terserempak.. larik larikkan diri.. sebab rasa segan.. mesti banyak soalan ajaib.. soalan cepu emas.. perak.. gangsa semua kuar.. x suka x suka... kalo depa tego pon.. salam salam.. pastu ckp dah nak balik huhuhu.. padahal tawaf lagi sekali.. aikk terjumpa lagi depa.. heheheh kantoii...

masa ni kekadang dpt gak cuci mata.. alahai.. chomey chomey yg datang.. x penah nampak pun ada... isk.. pakkal la hp shin ni x canggih.. kalo x.. dah snap snap dah...

paling x besh... bila pompuan pompuan yg mai bazar ni.. mcm x reti hormat bulan puasa.. ngan baju ketat dia.. ngan rambut dia... mekap lagi... aishhh kesiankan lah orang orang lelaki ni haaa..

ari ni shin bawak Rm5 jer pi bazar.. hahahaha.. xmo membazir.. nanti beli yg bukan bukan.. cuma beli buah semangka ngan cincau... cukup la Rm5 tu... pastu x yah tawaf tawaf.. terus balik.. sbb tugas shin mmg tukang bancuh air... lepas tu leh rilex rilex... sambil tunggu waktu berbuka.. haaa ari ni tempat shin bebuka jam 7.14 malam... yeahhhhhh lagi beberapa minit jer lagi.. nyum nyum... leganya dapat buka puasa.. kan kan..


cincau.. air wajib kat umah shin

kepada kengkawan.. selamat berbuka puasa ek... kalo pi bazar tu.. kawal la belanja.. kawal napsu.. dan kawal mata... heheheheh... sekian dulu ek~


ni makanan kesukaan shin... kuih lopez.. tp x beli pasal Rm5 dah abis belanja ngee~

m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

11 comments:

AzAz said...

saya x berani nak pegi bazar ramadhan tahun ni... ptg tadi mmg cadang nak pegitapi bila tgk rata2 org pki "purdah" langsung x jadi... takut H1N1...

AzAz said...

oh satu lagi, cincau tu dibuat dari dakwat sotong... saya x mampu nak minum bila terkenang dari mana dtgnya pewarna tersebut!

i'm shin... i'm inesen said...

yer ker...?? bukan dakwat pen ek...?? isk shin x tau menahu pun.. aishhhh

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

inesen sungguh penceritaan shin =D kikiki

info ttg cincau

http://id.wikipedia.org/wiki/Cincau

=)

i'm shin... i'm inesen said...

eloooo.. cincau di buat dari daun cincau la...

i.l.h.a.m.a.n.s.i.z said...

Cincau atau lengkong ini dibuat dengan merebus rumput (bukan rumput yg tepi jalan tu ok) atau daun pudina (khususnya Pokok Cincau, Mesona Chinensis) bersama-sama kalium karbonat dan kemudiannya mendinginkan cecairnya sehingga menjadi seolah-olah agar-agar.
Pewarna hitam tu xde la smpi guna dakwat sotong.. Mostly yg buat adalah org Cina tp ada gak org Melayu yg keluarkan cincau ni.. Yang penting aspek kebersihan dia.. huhu..
Motif guna dakwat sotong? Nk bagi lembut macam sotong kah?
Just teasing.. jgn sapa terasa.. hehe :D

i'm shin... i'm inesen said...

hahahah.. mekasih bagi info.. shin hampir pitam td.. ingatkan betul la cincau di buat dari dakwat sotong.. arghhhh... inesen sgt.. terpedaya ngan mitos.. aishh

Arie Anuar said...

dapat belajar pasal cincau ari ni..
hehe..~

lanz_evo7 said...

kuih lopez..aku suke kuih jenifer lopez..:) aku blm g lg bazar.

AzAz said...

itew cincau dik ooiii... yg jual sejonkong2 (blok) tu kt sini dipanggil lengkong... kalernya itam sgt, pewarna itam tu dtg di dakwat sotong... kat sini ada perusahaan itew... ok

lain dari cincau Yeo's tu...

i'm shin... i'm inesen said...

azaz : eii ye ker... pitam.. confuse semula