Tuesday, August 25, 2009

cerita hari keempat puasa : penghormatan terakhir


bahawasanya mati itu adalah benar, soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur itu adalah benar, bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar, berkumpul dan berhimpun di Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira adalah benar, syurga dan neraka adalah benar. Bahawasanya hari kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang didalam kubur...

bila shin dengar jer pak imam dok baca talkin ni... perghh.. seram.. rasa insap kejap... rasa macam shin x bersedia lagi nak pergi menghadap Ilahi.. ngan dosa dosa yg bertimbun ni.. takut sangat...

alkisahnya.. baru jer semalam kat entri shin sebut nama pakcik yang selalu marah budak budak bising kat masjid... siap bawak rotan tahun lepas.. malah pakcik ni x segan segan dok bising orang orang yg dah tua.. tp x mahu memenuhkan bila ada kosong.. budak budak memang takut skit ngan pakcik ni.. dan semalam... dia solat betul betul kat depan shin... aishh.. kalau la shin solat sebelah dia.. lagi terasa kehilangan dia..

hari ni 25hb Ogos 2009 bersamaan dengan 4 Ramadhan 1430H.. Pakcik Paijan telah selamat di kebumikan... selepas solat Terawih malam td.. arwah mengadu sakit dada ( semput ) lebih kurang jam 11 malam.. dalam perjalanan menuju ker hospital Kota Tinggi.. arwah telah menghembuskan nafasnya yang terakhir.. sob sob~

arwah berumur lebih kurang 69 tahun... kekadang shin nampak dia bertongkat bila pergi masjid.. kekadang bila berselisih dgn dia kat tengah jalan.. arwah tak pernah lokek nak angkat tangan... dalam sakit sakit.. arwah rajin pergi kebun ngan isteri dia.. selalu jugak shin nampak.. kalo solat subuh tu... kalo terserempak ngan dia dalam gelap.. mau pitam.. sbb dia pakai serban mcm pakai tudung.. ngan tinggi dia.. ngan muka dia.. aishhh mana la tak terkujat.. ingat lembaga apa la...

arwah ada kedai runcit... dia selalu jaga kedai ngan anak lelaki dia.. Ayob ( Mohd Shamsul Bahari mesti kenal mamat ni kan.. ) selalu dia akan panggil '' adik... nak cari apa???'' selalu jugak la shin bawak mak shin pergi kedai pakcik ni.. cari pisang la... keledek la.. keladi...

sebelum dia meninggal.. dia selalu ingatkan kat mak shin.. suruh balik kampong.. bersihkan kubur.. doakan org kat kubur... arwah pun bagitau dia nak balik kampong.. nak bersihkan kubur... nak doakan org kat kubur ( kampong arwah dekat ngan kampong mak shin )... rupanya.. arwah pergi dulu .. dan orang orang akan bersihkan kubur arwah... orang orang akan doakan untuk arwah.. sob sob~

shin rasa macam mimpi lak.. terperanjat dapat tahun arwah dah meninggal... padahal timing shin tulis entri malam td.. hampir jam 11 lebih.. sama waktu arwah meninggal dunia... sangat tak sangka...

lepas ni.. x akan dengar la suara arwah marah budak budak ngan orang tua kat masjid... x nampak la dia kat kedai... x dapat berselisih ngan dia kat tengah jalan....

semoga roh arwah dicucuri rahmah Allah s.w.t.. semoga arwah ditempatkan bersama orang orang yg terpilih dan solleh... AMIN

ni gambar gambar semasa shin memberi penghormatan terakhir untuk arwah..


rumah arwah.. cantik...bersih..


hampir jam 10.30 pagi.. jenazah arwah selamat sampai ke rumah... siap dimandikan dan dikafankan... pastu di solat jenazah berjemaah


arwah memberi wasiat... dia tak mau jenazahnya diusung dengan kenderaan... sebaliknya dia mahu anak anak dia mengusung jenazahnya dengan berjalan kaki.. dari rumah sampai ke kuburan... anak anak arwah ni bole tahan ramai... dengan memantu.. cucu cucu semua la..


jauh juga la jarak antara umah arwah ngan kubur.. hampir 25 minit kalo berjalan kaki


ramai yang membantu usung jenazah.. tukar tukar...


jauh lagi perjalanan... ngan naik bukit.. cuaca plak panas.. tapi berangin


jemaah dah standby kat kubur


jenazah sampai.. masa ni hampir kul 11 pagi



bersedia untuk di kebumikan.. masa ni dapat tengok muka arwah untuk kali terakhir.. sebelum tu pak imah dah bagi tahu.. jangan sampai menangis.. tahan jer la air mata tu


hampir jam 11.30 pagi.. selesai semuanya... jemaah berjumpa anak anak arwah untuk ucapkan takziah..

camtu la rentetan penghormatan terakhir untuk arwah pakcik Paijan... Alhamdulillah... arwah meninggal dalam bulan puasa... semoga Allah beri banyak kelebihan untuk arwah..

bila dalam situasi macam ni.. shin rasa takut kehilangan orang yg shin sayang.. terutamanya ahli keluarga shin... shin x tau camne agaknya nak handle perasaan ni.. walaupun shin selalu derhaka kat diaorg.. tp shin sayang kat diaorg semua... shin tengok anak anak arwah yg lelaki.. semua tahan air mata jer... tp lepas arwah selamat di kebumikan baru la.. dengar suara diaorg menangis..

shin harap semua org yg shin sayang selamat.. sihat sejahtera hendakNYA... ( even sesapa yg berkenaan x rasa syg kat shin pun x per la).. asalkan nak diaorg tahu.... shin sayang semuanya..

* masa ni la shin jumpa kawan lama shin Haji Rafzal... actually shin ada berselisih faham ngan dia.. agak lama juga x bertegur.. mungkin cara shin marah dia ( masa marah x ingat dunia ) buat dia kecik ati... then lepas jer balik dari kubur.. shin sms dia.. mintak maaf la apa yg patut.. nampak nya kali ni dia lembut hati nak berbaik semula..

untuk arwah.. Al-Fatehah~

sekian~



*i'm shin.. i'm inesen

11 comments:

b-boy said...

al-fatihah...

p/s: x ramai org wat wasiat suh anak2 usung sampai ke kubur...amik iktibarr...

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

"tp ntah ngaper.. tahun ni... dia low profile lak.. aishh... patut la bebudak dok galak memain dalam masjid..."

nuar pn terkesan bila bacer shin ni =(

al-fatihah buat arwah...

u do take care shin...

i'm shin... i'm inesen said...

b-boy : tp x tau ek.. kalo bole.. lagi cpt sampai tempat kebumi lagi bagus...

nuar : tu ar nuar.. masa shin tulis smlm shin x rasa apa apa yg pelik.. sbb masa dia melintas nak solat saf dpn shin tu.. nampak dia sihat jer.. tp shin x sempat nampak muka dia.. cuma td masa dia dah arwah baru shin dpt tengok untuk kali terakhir..

tengku_fir21 said...

al-Fatihah
itu satu kasih saygkn dari kita kpd dia dan NYa

lanz_evo7 said...

nyawa akan pergi tanpa kte duga..
esok lusa entah sape.kte yg masih idup ni ingat2 la pada kematian..
smoge allah merahmati roh nye.amin..
"idup di dunia hanye sementara"

Ajami Hashim said...

al fatihah :-(

HAFIEZT said...

Pengikhtibaran yang diperolehi moga2 menjadi pemutus antara kita dan kemungkaran. Apa jua yang dimiliki, laluinya dengan ketaqwaan serta kesabaran agar penghidupan kelak dikurniakan rahmat Allah SWT. Al-Fatihah....

fahruzzaman.Ismail said...

al fatihah...

takziah.

avegalion said...

moga roh nye dicucuri rahmat...especially rahmat dlm bulan posa nie...

Aman Ibrahim said...

Setiap yang hidup pasti Mati~
Semoga rohnya dirahmati Allah Allah dan ditempatkan dlm kalangan org beriman. al-fatihah..

i'm shin... i'm inesen said...

Aman : yup.. cuma kekadang.. saat kematiaan yg tetiba buat kita susah utk menerima kenyataan