Thursday, August 13, 2009

Al-Kisah : pelajar lelaki hampir pengsan dipaksa menghisap 42 batang selama 4 jam


LANGKAWI: Seorang pelajar tingkatan empat sebuah sekolah menengah di Pulau Tuba di sini, hampir pengsan selepas dipaksa menghisap 42 batang keretek sebagai hukuman daripada warden asrama yang juga guru sekolah terbabit kerana didakwa menyimpan sebatang rokok.

Mohd Alif Arifin, 16, dari Sekolah Menengah Kebangsaan Langkawi Pulau Tuba, dikenakan hukuman yang dianggap zalim itu selepas guru terbabit menemui sebatang rokok dalam laci asrama kepunyaan pelajar berkenaan pada 26 Julai lalu.

Dia dibawa ke bilik guru dan dipaksa menghisap tiga kotak setengah keretek mengandungi 42 batang sambil disaksikan beberapa guru lain dan pelajar sekolah menyebabkan air liurnya meleleh ke lantai manakala bibirnya kebiruan.

Mangsa mendakwa guru terbabit tidak membenarkan dia minum walaupun dahaga dan terpaksa menghabiskan masa empat jam untuk menghabiskan rokok disediakan guru disiplin berkenaan.

-end-

hmmmm apa yg bersarang dalam fikiran korang ek bila baca tajuk entri ni... huhuhu.. wahhh otak kuning ek.. mesti orang ligat nak tau apa isi entrinya kan bila baca tajuk jer... woaaaaaaaa hisap 42 batang??? aishhhh apa la korang ni...

haaa apa macam lepas dah habis baca... punah fantasi ek?? aishhh apa kes la kan denda sampai mcm ni sekali.. dak tu kantoi sebatang rokok jer... takkan la cigkgu tu xde rasa kesian.. teruk betul la... macam la cikgu tu dulu masa skolah skolah baekk sgt... mcm la x penah merasa jadi remaja... mcm la xpenah curi curi hisap rokok.... even shin inesen ni pon penah ler rasa nak tau.. apa yg beshnya hisap rokok ni...huhu

dulu masa shin tingkatan 4 & 5.. shin aktif gak isap rokok.. memula shin belajar hisap putung rokok belen belen babah shin punya... curi curi hisap kat toilet.. biasanya time orang xde kat umah la..

takpon masa shin lepak ngan kengkawan time memalam.. time hari minggu... time balik skolah kat dalam bas... tapi tak pernah la kantoi ngan cikgu ker.. ngan babah ker... tak pernah lak kena rotan sebab hisap rokok.. cuma skali kantoi ngan mak shin masa dia basuh baju skolah... shin cakap ler.. shin pegangkan rokok kawan.. lupa nak bagi balik.. huhuhuhu.. mungkin sbb shin inesen.. mak shin percaya ler cakap shin tu...


masa skolah skolah tu... ntah ek.. naper la shin suka terikut ikut ngan kengkawan.. rasa mcm chomey lak hisap rokok time tu.. rasa mcm dah beso... rasa besh la sangat sebab dapat hisap rokok... ingat lagi kengkawan yg ajar hisap rokok ni... si farid, azhar, khamis, fadley... faizal heeheh.. kitaorg rajin lepak sesama... masa ni shin jarang lepak ngan Mohd Shamsul Bahari lagi.. sebab umah dia jauh skit kalo nak jalan kaki.. dan shin x pandai lagi bawak moto time tu... time ni memang selalu la kena bantai ngan babah shin sbb nakal sgt... sakit tau...

shin layan gak la time diaorg hidu gam ker. main oga ker.. layan ganja ker... masa tu rosak hidup kejap.. sebab rajin kuar malam.. tak balik umah... tido umah kawan... tapi yg baiknya.. kawan kawan shin x bagi shin layan benda alah ni selain rokok... ada la sekali dua buat.. tp ganja memang shin x penah laaa... masa ni popular tul hisap rokok Malboro, Duhill ngan Salem... hehehehe

semua ni sebab rasa nak tau... apa yg beshnya benda alah ni semua... so Alhamdulillah.. sbb shin tak terpegaruh lama ngan benda ni semua.. mungkin sebab shin dah rasa.. dah tau x best.. dan shin masih ada daya pemikiran yg sihat.. shin x mo buat benda benda ni semua.. so biasa shin layan jer diaorg ni.. sambil sambi hisap rokok..

memang shin inesen time ni... x rasa pun nak buat benda alah ni sepanjang hidup shin.. just nak tau jer.. apa rasanya... apa yg beshnya... so lepas dah rasa.. dah tau.. tobat xmo buat lagi..

lepas dah habis spm.. terus shin buang tabiat merokok... pelik tul.. boleh la stop... huhuhu bagusnya kan... sekarang ni kalo tetiba rasa nak hisap rokok.. baru sepam dua.. terus terbatuk batuk.. pening kepala.. loya huhuhu.. maknanya.. tubuh badan shin memang xleh terima benda alah ni...


lagi la bila tengok gambar gambar kat kotak rokok sekarang ni... perghh menakutkan... heheheh tak sanggup nak tengok.. apatah lagi nak beli.. insap insap...

korang nak tau tak... haaa manusia terawal di dunia yang merokok adalah suku bangsa India di Amerika. Mereka merokok untuk memuja dewa atau roh. Pada abad 16, ketika bangsa Eropah menemukan benua Amerika, sebahagian dari para penjelajah Eropah terikut untuk menghisap rokok dan kemudian membawa tembakau ke Eropah. Kemudian kebiasaan merokok mulai muncul di kalangan bangsawan Eropah. Berbeza dengan bangsa India yang merokok untuk keperluan pemujaan, orang Eropah merokok hanya untuk kesenangan semata-mata. Pada abad ke-17 para pedagang Sepanyol membawa masuk rokok ke Turki dan mulai saat itu, ia terus menular ke negara-negara Islam.


negara kita x mengaharamkan lagi rokok rokok ni semua.. tp setiap tahun.. mesti rokok naik harga.. tp perokok perokok tegar kat Malaysia ni.. sentiasa ada duit untuk beli kann... huhuhu ntah la ek... tak tau nak wat camne.. semua orang ada tahap kesedaran memasing.. pandai pandai la pikir kan..

bebalik pada cikgu tadi tu.. berpada pada la kalo nak menghukum sekalipun.. walau budak tu wat salah.. tp cikgu pun kena guna otak jugak.. jangan ikut perasaan..

sekian~

p/s : segan ar ngan arel ngan kengkawan lain.. ni cite dulu dulu masa shin inesen tp nakal.. sekarang ni nakalnya dah xde dah.. inesen jer betambah tambah... ngee~


kekadang orang merokok ni nampak cool~

m(^o^)m

* i'm shin.. i'm ineen

6 comments:

SoReNsEn said...

hmm.. kdg2 ada sstgh manusia (mcm cikgu disiplin tu) yg terlampau mengada2 sgt nak tunjuk kuasa dia smp buat bdk2 mcm tu. padahal merokok je pun. bukan nak kata perbuatan budak tu elok, tapi berpada2 la. ada bdk2 prangai baik kat skolah tapi x semestinya abis skolah nanti tak bertukar jd setan..

afterall.. baik sgt ke cikgu disiplin tu? atau sekadar sok suci dpn cikgu2 yg lain?

fahruzzaman.Ismail said...

hmm...agak krg bersetuju dgn tindakkn tersebut.manusia tu...berpadalah dengan hukuman.

aku juga perokok tegar.dr sekolah rendah....
1 je...yg tk merokok boleh berkata apa saja.tp yg dh pernh merokok mereka akan tau nikmat dn akibatnya.menghisap dan di tinggalkn.

semuanya bermula dr hati.

ahsfantasy24 said...

am hate smokers..

avegalion said...

teringat member aku masa study dolu2...
sanggup dia berlapor... coz duit habis beli rokok!

ZaCk AzRiN said...

gru juga manusia biasa...
ade perasaan...
ksabaran juga ada tahap nyer...
itu yang dilaporkan atas kertas...
guru itu, guru ini, cikgu wat itu, cikgu wat ini...
ape plak yang murid wat kat guru?!!!
harus diingat, murid dlu bkan mcm murid skrg...
guru skrg bkan mcm guru dlu...
guru btindak mgikut peredaran masa...

i'm shin... i'm inesen said...

kalau guru itu manusia.. murid apa plak.. manusia juga kan... bawak bawak la bersabar ek~